přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty

Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty

blender.png

Linux je operační systém, který určitě není nutné představovat. Ačkoli se o něm hodně mluví a píše, na počítače běžných uživatelů se stále plně nerozšířil. Naštěstí ale existují specializovaná odvětví, kde je právě Linux majoritním systémem a kde existuje dostatek kvalitních aplikací, ať už open-source, svobodných či komerčních. Tím prostředím je filmový průmysl.


Linux v Hollywoodu

Linux před několika lety zažil poměrně velký boom v Hollywoodu a dnes již není žádným překvapením, že je při tvorbě hollywoodských trháků používán právě Linux. Film, kterému za rozšíření Linuxu mezi hollywoodskými studii vděčíme, se jmenuje Titanic. Díky tomuto snímku se Linux dostal do dílen dalších hollywoodských studií a dnes je naprosto běžně používán při tvorbě filmů. Jako příklad jich uvedu jen pár, např. Pán prstenů, Shrek, Nepřítel před branami, Ratatouille a mezi poslední novinky patří Spiderwick Chronicles a Zlatý kompas. To bylo jen tak na úvod a nyní už pojďme k samotným programům, které si dneska představíme.

Obrázek:  1.jpg

Spiderwick Chronicles

Obrázek:  2.jpg

Spiderwick Chronicles - Goblins

Zdroj: Linuxjournal

Houdini

A hned na začátek se koukneme na opravdovou lahůdku, kterou není nic jiného než Houdini Master. Houdini je komerční renderovací a kompoziční software od společnosti SideFX a byl použit při tvorbě filmů jako Spiderman 3, Beowulf, Resident Evil: Extinction a mnoha dalších.

Obrázek:  8.jpg

Houdini Master

Houdini je k dispozici v několika verzích, ty dvě hlavní jsou komerční a nekomerční. My se podíváme na ty nekomerční. První z nabízených je Houdini Apprentice, což je plná verze Houdini se všemi funkcemi, je nabízena zcela zdarma, nicméně s malými omezeními. Mezi hlavní omezení patří, že tuto verzi nesmíte používat ke komerčním účelům, dále je do obrázků vkládáno malé logo a maximální rozlišení, které pro renderování můžete použít, je 720x576 pixelů.

Další nabízenou nekomerční verzí je Houdini Apprentice HD. Zde jsou omezení daleko menší, do obrázků není vkládáno žádné logo, pro renderování statických obrázků žádná omezení rozlišení nejsou a pro renderování animací je maximální rozlišení 1920x1080 pixelů. Tato verze stojí 99 dolarů, což při dnešním kurzu není mnoho, zvláště když pak uvážíte, že dostanete plnohodnotný špičkový software používaný profesionálními grafiky.

Obrázek:  3.jpg

Houdini Master

Síla Houdini se naplno projeví při tvorbě dynamických efektů, jako jsou například kouř, oheň, voda, atd. Další velkou výhodou Houdini je snadné ovládání a také integrace programovacího jazyka Python, což vám umožní vytvářet si vlastní funkce. A zde je video s malou ukázkou toho, co Houdini umí.

Houdini můžete stáhnout ze stránek SideFX, kde je ke stažení nekomerční 32bitová a 64bitová verze pro Linux a Windows. Dále existuje komerční verze pro Solaris, která ale není volně ke stažení. Po stažení je potřeba nainstalovat samotný software a licenční server. Zde můžete narazit na problémy. Samotná instalace je jednoduchá, problém je ale ten, že licenční server potřebuje připojení k internetu, a licence, která vám bude poskytnuta, se váže, kromě jiného, také na IP adresu. V případě, že máte dynamickou IP adresu, nemusí licence fungovat správně.

Mezi další komerční programy, které můžete zdarma vyzkoušet, patří RealFlow a SoftImage XSI. SoftImage je k dispozici na 30 dní zdarma a RealFlow můžete mít zdarma na 14 dní. RealFlow je program na simulaci kapalin a malá ukázka je na následujícím videu.

Pokud vás výše zmíněné programy zaujaly, pak mohu vřele doporučit video návody na Digitaltutors, cmiVFX a nebo Gnomology.

Celestia

Celestia je open-source software používaný pro simulaci vesmírných letů. Obsahuje více než 100 000 hvězd, umí zobrazovat orbity planet a měsíců, komety, satelity, raketoplán, atd. Ačkoli se jedná o simulátor letů, často se využívá v 3D grafice, neboť vám umožní během krátké chvíle vytvořit průlet vesmírem. Software bývá v repozitářích linuxových distribucí, takže instalace by neměla být problém.

Obrázek:  4.jpg

Celestia

MakeHuman

Makehuman je software pro tvorbu lidí. Je zdarma a opět jej můžete najít v repozitářích některých linuxových distribucí a nebo stáhnout ze stránek Dedalo, kde je k dispozici i verze pro OSX a Windows. Makehuman je intuitivní a je lehké se jej naučit. Můžete vytvářet postavy mužského i ženského pohlaví, dále vaše postavy mohou mít různé výrazy v tváři, vlasy, mohou různě pózovat, atd. Hotovou postavu pak můžete exportovat ve formátu Collada nebo Wavefront object (Autodesk Maya). Pomocí těchto formátů pak načtete vytvořenou postavu do svého 3D renderovacího programu.

Obrázek:  5.jpg

MakeHuman

Blender

Blender je open-source software pro práci s grafikou a videem. Původně byl vyvíjen jako komerční software animačním studiem NeoGeo a NaN, ale roku 2002 NaN zkrachovala a za cenu 100 000 eur byl Blender uvolněn jako open-source a nyní je dostupný pro Linux, FreeBSD, OSX, Windows, Solaris a IRIX. Většina lidí zná Blender jako 3D modelovací a renderovací software, ale Blender toho umí daleko více, například obsahuje i game engine pro tvorbu 3D her nebo modul pro tvorbu dynamických efektů (video).

Obrázek:  6s.jpg

Blender

Zdroj: Blender.org

Obrázek:  7s.jpg

Blender

Zdroj: Yafray

Z počátku se mi ovládání Blenderu zdálo zvláštní, ale po přečtení návodu (anglicky), jsem mu přišel na chuť a dnes se mi tento systém líbí. Blender vám umožní rozdělit si pracovní plochu na více částí a vy si pak jen vyberete, co má která část zobrazovat. Díky tomu můžete vidět najednou modeler, animátor a třeba ještě videoeditor. Dále pak v Blenderu můžete psát skripty v Pythonu (podobně jako v Houdini) a tak vytvářet další funkce.

O Blenderu najdete články také na našem portálu, plánujeme pokračování.

Vzhledem k tomu, že je Blender open-source, je komunita kolem Blenderu celosvětově velmi rozšířená a existuje tak spousta návodů a doplňků. Není proto problém najít návody v češtině, popřípadě na internetu stáhnout hotové scény, které dali uživatelé Blenderu zdarma k dispozici. Jedním ze zajímavých doplňků pro Blender je renderovací jádro Yafray , které se kvalitou renderingu vyrovná komerčním produktům.

Toto byl letmý náhled do světa Linuxu a 3D grafiky. Množství programů pro Linux je příliš velké, abych se mohl zabývat všemi. Také o těch výše zmíněných by se dalo psát dlouho, nicméně bych rád zmínil další zajímavé projekty, jako je např.POVRay nebo velmi kvalitní modelovací program Wings3D. Příště se podíváme na střih a kompozici videa v Linuxu.

Nahoru

Příspěvky

Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty
Milhouse 21. 04. 2008, 14:37:28
Odpovědět  Odkaz 
Já měl za to, že na filmy se hodně používá OS X. Ale tohle mě těší a jak vidno, jde to i s Open-source programy.

Jsem zvědav, na ty stříhací programy. :)
Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty
uiii 21. 04. 2008, 18:35:12
Odpovědět  Odkaz 
Ty jo supr článek, celkem sem to nečekal, že to tak je. Sem si spíš myslel, že na takový věci je spíš používanej Windows, že sou na ně dělaný právě speciální programy pro tu filmařinu. Ale tohle rád slyším. Už se nemůžu dočkat na další díl, páč mě tahle problematika dost zajímá. :)
Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty
Liero 21. 04. 2008, 20:47:48
Odpovědět  Odkaz 
Ja si skor myslim, ze Linux je v holywoode vyuzivany asi taku mierou ako verejnostou na desktopoch. Okrem toho, drzviva vacsina toho, co tu bola spomenuta, bola na linux akurat tak potovana z inych platforiem. A takisto drviva vacsina spickovych vystupov, ktore ste videli nebola urobena len pomocou opensource aj ked nehovorim, zed pre amatersku a poloprofesionalnu sferu to niesu zaujimave nastroje.
Jiří Eischmann Re:Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty
Jiří Eischmann 21. 04. 2008, 23:53:55
Odpovědět  Odkaz 
Ano a proto např. profesionální nástroj Apple Shake je dělaný vedle Mac OS X také pro Linux. Jenže to není soft, který si koupí nebo upirátí kdejaký Tonda, ten stojí v profi verzi 5000 dolarů. Kdyby byl Linux ve filmových studiích rozšířený jako na desktopech, tak se Apple neobtěžuje dělat tento produkt pro Linux stejně jako se neobtěžuje dělat pro Linux takové věci jako je iTunes, Safari apod. Takže to je fakt asi jenom váš pocit.
Re:Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty
Radim Šimánek 22. 04. 2008, 08:25:01
Odpovědět  Odkaz 
Vždyť jsou hned na začátku zmíněné komerční programy jako Houdini, Maya, XSI, Realflow. A ano, ty programy pro linux byly portovány z jiných platforem a to převážně z IRIXu. Jen tak na okraj, pro film Shrek III bylo použito 1000 linuxových desktopů a 3000 linuxových serverů.
Miroslav Hrončok Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty
churchyard 22. 04. 2008, 00:00:42
Odpovědět  Odkaz 
Hezké dílko je taky tohle: www.elephantsdream.org
Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty
Ravensun 22. 04. 2008, 09:52:35
Odpovědět  Odkaz 
Zdravím.
Teda koukám jak blázen. Měl jsem pocit, že na některé efekty se používají i linuxové platformy a nástroje, ale že i v takových to filmech a v takové míře, milerád slyšim :) .
Linuxu fandim velmi moc. Těším se na další články a tento hodnotím výborně! :)
Přeji krasný den
Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty
Radim 16. 07. 2008, 15:23:10
Odpovědět  Odkaz 
Dobrý den
Stáhnul jsem si Houdiny 9.5 Beta a nainstaloval, při spuštění zvolím Free verzi a dám next, jenže se mi to zasekne a pak mi vyskočí, že je chyba si připojejím na licence server. Porádíte mi někdo co s tím mám spáchat aby mi to šlo?
Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty
GG포커 26. 04. 2023, 11:07:38
Odpovědět  Odkaz 
Nice post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon everyday. It’s always useful to read through content from other authors and use something from other sites. GG포커
Linux v Hollywoodu - 3D modely a efekty
하하포커 26. 04. 2023, 11:08:51
Odpovědět  Odkaz 
Someone necessarily help to make severely articles I might state. That is the first time I frequented your web page and up to now? I surprised with the analysis you made to create this actual publish extraordinary. Fantastic process 하하포커

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz