Linux E X P R E S, Recenze knihy Inkscape 0.48: Essentials for Web Designers

Recenze knihy Inkscape 0.48: Essentials for Web Designers

Zatím poslední knihu o open-source grafickém editoru Inkscape vydalo nakladatelství Packt Publishing v listopadu 2010. Kniha se jmenuje Inkscape 0.48: Essentials for Web Designers a z jejího podtitulu je zřejmé, že je určena především těm, kteří si chtějí osvojit základy Inkscapu a používat ho pro navrhování webových stránek.

Inkscape je open-source vektorový grafický editor, který je stále populárnější mezi zkušenými grafiky. Jeho nespornou výhodou proti obdobným komerčním programům je, že je poměrně malý, přehledný a používá nejnovější standardy pro počítačovou grafiku. Můžete z něj snadno ukládat do PDF, ale jako základní formát používá SVG. Tento formát je de facto zápis v XML, který popisuje grafické tvary, cesty, uzly, vrstvy, texty apod. Protože formát SVG podporuje v různé míře většina nejnovějších verzí prohlížečů, lze kresby nakreslené v Inkscapu použít i na webu. Avšak pokud se touto cestou někdy pustíte, doporučuji si předem ověřit, že váš cílový klient má stejný prohlížeč, a pak tak dlouho testovat, až v prohlížeči skutečně uvidíte, co jste si přáli.

Inkscape je stále ve vývoji a nepodporuje všechny možnosti formátu SVG. Až bude podpora SVG 1.1 skutečně na sto procent hotova, vydají konečně verzi jedna.

Obálka knihy Obálka knihy

O autorce

Autorka knihy Bethany Hiitola se přes dvanáct let živí psaním počítačových manuálů, reklamních textů a copywritingem. Inkscape 0.48: Essentials for Web Designers je její druhá kniha pro nakladatelství Packt Publishing. Předtím napsala knihu o vytváření podcastů s open-source softwarem Audacity.

Na svém blogu o sobě říká, že ve dne je matkou, v noci spisovatelkou. V každém případě se podílí na vydávání fotografického časopisu Creative Humans.

O knize

Kniha začíná skutečně úplnými základy vektorové grafiky. Rozdíl mezi ní a rastrovanou grafikou je vysvětlen v první kapitole. Dále je zde věnován prostor formátu SVG, se kterým Inkscape pracuje. Instalace je vysvětlena pro všechny tři platformy, ale už z publikovaných screenshotů je zřejmé, že autorka pracuje na Mac OS X. Právě na tuto platformu a potažmo i na Linux je tedy kladen hlavní důraz. Dále se naučíme pracovat s ovládacími prvky Inkscapu, vytvářet vrstvy a základní tvary.

V druhé kapitole se konečně můžeme pustit do prvního webového návrhu. Pro umístění jednotlivých prvků na webu authorka doporučuje řídit se následujícími zásadami: seskupení informací, zarovnání, opakování a kontrast. Blíže jsou tyto zásady rozvedeny v knize The Non-Designer’s Desgin Book: Design and Typographic Principles for the Visual Novice, kterou doporučuje každému nováčkovi. Dále se dozvíme, co je to hlavička, patička, tělo, sidebar a naučíme se jednotlivé části exportovat jako podklady pro programátory a stylaře. Tuto kapitolu si také můžete stáhnout ze stránek nakladatele.

Ve třetí kapitole se pracuje s rastrovanou grafikou, kterou lze pomocí Inkscapu snadno převést na vektorovou. Převádění do vektorů je vždy trochu alchymie, proto autorka nenabízí některé osvědčené kombinace parametrů. Na druhou stranu jsem poprvé pochopil význam volby SIOX foreground selection. Díky ní lze snadno odstranit pozadí z vektorizovaného obrázku.

Typografickým úpravám textu je věnována čtvrtá kapitola. Ta je obzvlášť cenná, protože ukazuje, co všechno lze v Inkscapu s textem udělat od úpravy vzdáleností písem (kerningu) přes posuny účaří až po rotaci textu. O některých jsem po létech praxe nevěděl ani já, protože nejsou běžně dostupné z menu a uživatel je musí objevovat až náhodnými kombinacemi kláves. Při vytváření atraktivního nápisu s odleskem je velmi originálně použito klonování, díky kterému se při změně textu automaticky mění i jeho odlesk.

V páté kapitole je vysvětlena tvorba vzorků pro nekonečná pozadí. Prohloubíme si zde základy práce s klony. Poslední roky byly a stále jsou populární kudrlinky, kniha přináší několik návodů, jak je v Inkscapu vytvořit. Snad nejjednodušeji to jde s editorem efektů pro cesty (Path Effect Editor Menu), se kterým je možné nakreslené vlnovky velmi efektně upravovat.

Ikonám, tlačítkům a logům je věnována následující, šestá, kapitola. Seznámíme se přitom nejen s technickým postupem při kreslení log, ale i se základními grafickými pravidly jejich tvorby, tedy že loga mají být jednoduchá, zapamatovatelná, časově neomezená, univerzálně použitelná a zařaditelná. Při tvorbě tlačítek oceníme možnosti práce s barevnými přechody a průhlednými efekty. Po zkušenostech musím říci, že právě v tomto je největší síla Inkscapu. Neznám komerční program, kde by se snadněji pracovalo s průhledností. Při tvorbě ikon a log se hojně využívá dostupných obrázků z projektu Open Clip Art library.

Konečnému grafickému návrhu webových stránek předchází úmorné kreslení schémat webové struktury a různých diagramů. Jejich tvorbě je věnována sedmá kapitola. Kromě toho je zde vysvětleno i kreslení organizační struktury podniku.

Osmá kapitola je zaměřena na web design dvou základních projektů – blogu a e-shopu. Nejdůležitější je říct si hned na začátku, co by měly jednotlivé weby obsahovat. Podle autorky by blog měl obsahovat hlavičku, seznam příspěvků a komentáře. E-shop seznam položek, ceny, popisky, hodnocení a komentáře a nákupní košík. Při těchto dvou projektech se postupně uplatní vše, co jsme se dosud naučili – tedy od návrhu pozadí přes kreslení jednotlivých základních prvků, jako je hlavička, patička, tělo, vytvoření loga, ikon až po práci s textem, zarovnávání bloků a tvorbu klonů.

Následují tři kratší kapitoly, které souvisí s web designem pouze okrajově. V deváté kapitole se seznámíme se základy jazyka SVG. Začátečník to možná neocení, ale někdy je skutečně rychlejší neupravovat obrázek Inkscapu myší, ale otevřít si XML editor a zeditovat zdrojové XML. Ostatně Inkscape obsahuje pohodlný XML editor, který tuto práci v mnohém zjednoduší. Naproti tomu nemá Inkscape skoro žádnou podporu pro animace. Přesto je jejich vytváření věnována desátá kapitola. Autorka navrhuje exportovat každé políčko zvlášť jako PNG a pak vše nahrát do vrstev GIMPu a teprve z něj exportovat animovaný GIF. Jedná se pravděpodobně o nejslabší kapitolu celé knihy, protože postup působí neuvěřitelně amatérsky. Škoda, že autorka nevěnovala v této kapitole víc prostoru reklamním bannerům, které web designer vytváří asi častěji než nepřesvědčivé animace plachetnice plující po vlnách moře. Poslední, jedenáctá, kapitola se věnuje samotnému rozšiřování Inkscapu pomocí pluginů, skriptů a šablon (templates). Je vidět, že autorka nepracuje pod Linuxem, protože navrhuje, aby si uživatel ukládal pluginy do /usr/local/share/inkscape/templates. Po zkušenostech můžu jako lepší úložiště doporučit složku .inkscape/templates v domovském adresáři.

Úplně na konci knihy je seznam klávesových zkratek – velmi užitečná věc, kterou bychom si jako pravidelní uživatelé Inkscapu měli vytisknout a nalepit někam na nástěnku, kde by byla stále na očích. Knihu uzavírá slovníček a rejstřík.

Název: Inkscape 0.48: Essentials for Web Designers
Autor: Bethany Hiitola
Nakladatelství: Packt Publishing
Počet stran: 316
Verze, které lze zakoupit: tištěná kniha, PDF, EPUB

Hodnocení

Knihu Inkscape 0.48 Essential for Web Designers mohu rozhodně doporučit každému, kdo se chce pustit do navrhování webových stránek a chce při tom použít open-source editor. Kniha se věnuje nejen samotným základům práce s vektorovým editorem Inkscape, ale také základům práce web designera, počínaje komunikací s klientem, rozdělením práce s programátory a stylaři konče. Osobně jsem postrádal větší prostor, který by byl věnován efektům a rozšířením. V posledních verzích Inkscapu jich hodně přibylo a je obtížné se v nich vyznat. Bohužel jedinému efektu, kterému se autorka věnuje, je přidávání stínu. Co od knihy rozhodně nemůžete čekat, jsou různé grafické vychytávky, které by posadily na zadek i zkušeného grafika. Daleko více si v tomto směru slibuji od knihy Inkscape 0.48 Illustrator’s Cookbook, kterou nakladatelství Packt Publishing chystá na letošní duben.

Další recenze v angličtině

Book Review: Inkscape 0.48 Essentials for Web Designers na slashdot.org

Obě knihy v eBooku se slevou 50 %
Brbla 26. 03. 2011, 03:14:49
Knihy Inkscape 0.48 Illustrator’s Cookbook a Inkscape 0.48: Essentials for Web Designers lze nyní objednat ve formě eBooků za sympatických €18.37 (sleva 50 %) - stačí se držet následujících instrukcí (které lze snadno přehlédnout):

Buy 'Inkscape 0.48 Illustrator's Cookbook' with 'Inkscape 0.48 Essentials for Web Designers' and get 50% off both the eBooks. Just add both the eBooks to your shopping cart and enter ' inkseb ' in the 'Enter Promotion Code' field. Click 'Add Promoitonal Code' and the discount will be applied.

Nalezeno a k objednání na: https://www.packtpub.com/inkscape-048-illustrators-cookbook/book a snad to ještě chvíli vydrží.

Zakoupeno přes PayPal a již čtu. Jen pozor na sociální DMR v PDF - je tam a diakritika jim nedělá dobře. ePub se zdá "čistý" - tam jsem zatím na své zpotvořené jméno nenarazil.
Překlep
Brbla 26. 03. 2011, 03:46:33
V PDF je sociální DRM a ne DMR (příště dvakrát číst a jednou odesílat... 87)
Miroslav Hrončok Recenze knihy Inkscape 0.48: Essentials for Web Designers
Miro Hrončok 26. 03. 2011, 14:02:25
Já prostě nechápu, proč na knížky dávají na obálky nějaké pampelišky, kytky a bůh ví co, proč tam neudělají nějaké logo Inkscapu, nějaké obrázky a podobně...
Re:Recenze knihy Inkscape 0.48: Essentials for Web Designers
František Bártík 26. 03. 2011, 15:50:23
Tento design obálky je ochranou známkou nakladatelství Packt Publishing, takže jejich publikace jsou snadno identifikovatelné podle velkých nesouvisejících nefigurativních fotografií na obálce (viz např. http://www.packtpub.com/books/linux-servers ). Podobně třeba National Geografic se od konkurence vizuálně odlišuje žlutým rámečkem, která je registrovanou ochranou známkou.
Luděk Janda Re:Recenze knihy Inkscape 0.48: Essentials for Web Designers
Luděk Janda 28. 03. 2011, 09:34:16
Miro, díky za skvělý postřeh. Na první pohled skutečně obálka nemá nic společného s obsahem.
Na druhou stranu ze své čtenářské zkušenosti musím říct, že toto je 3. kniha, kterou jsem od Packt Publishing četl. A nikdy mi obrázek na obálce nevadil. Možná to bude taky tím, že všechny byly v PDF, takže se víc soustředím na obsah, než když jsem v knihkupectví a hledám knížky.
Dále platí to, co řekl přede mnou František Bártlík, tedy obálka sice nemá vztah k obsahu knihy, ale k samotnému nakladateli. Identifikuje tedy Pack Publishing. A to opět funguje, protože ty jejich knihy jsou díky přírodním motivům nezaměnitelné.
Řešení Pack Publishing mi přijde elegantní i z hlediska praxe grafika, protože se vyhýbá monotonním screenshotům aplikace pro různé druhy softwaru.
daks 28. 03. 2011, 11:05:24
Docela by mě zajímalo, kterak vytvářet (GIF) animace míň amatérsky, zatím to dělám stejně - vyprasím něco v Inkscape, jednotlivý políčka exportuju do PNG a v Gimpu to "spojím" do GIFu. Oproti vytváření "statické" grafiky je to celkem očistec ;-)
Luděk Janda 28. 03. 2011, 21:01:03
Ahoj, díky daksi za dobrou připomínku, aspoň tady můžu podrobněji rozebrat tento bod. Problém je především v tom, jak autorka animace vytváří. Ona prostě pohybuje šipkou s vybraným objektem a snímá to snímek po snímku. V takové animaci už nemůžete nic opravovat. Lepší by bylo využít překrývání vrstev, což by se víc podobalo práci s překrývanými snímky v animačních programech.
Dále z Inkscape jde dobře přes swfmill exportovat do flashe a vytvářet flashové animace. Kdysi jsem o tom tady publikoval seriál. V tom seriálu je sice opět export přes PNG, ale nejnovější swfmill už dobře zvládal i svg formát. Obrázek pak zůstane v křivkách, a přitom zabere míň místa, než tomu bylo u png. O gif nemluvě.
Re:Re:Recenze knihy Inkscape 0.48: Essentials for Web Designers
daks 29. 03. 2011, 09:30:15
Vytvářet flashovou animaci, to by bylo pro moje potřeby jako jít s kanónem na vrabce, ale článek mě donutil k akci a našel jsem konzolovou utilitu gifsicle, která bude pro spojení jednotlivých snímků do GIFu asi vhodnější než Gimp.
Alena 10. 06. 2011, 18:11:05
Skúšala som niečo nakresliť s tým perom, ale zakaždým tam bola nie iba výplň ale aj tenká čiara okolo výplne, tak som tú čiaru dala preč, ale pri ďalšom kreslení sa ten okraj okolo čiary znovu objavil. Skúšala som to nastaviť. Nedá sa to neako nastaviť alebo predvoliť aby som nemusela ten okraj dodatočne vymazávať, ale aby tam bola iba čistá čiara? Je to krajšie.