přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3

GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3

gnome3.png

Po půl roce opět vyšlo desktopové prostředí GNOME. Vydání 3.6 už je čtvrtým ve třetí generaci a znovu přineslo řadu změn nejen v samotném prostředí, ale i v aplikacích. Vývoj GNOME tedy nepolevuje a uživatelé se mohou těšit na možná nejštědřejší balík novinek od vydání GNOME 3.0.


Na přelomu července a srpna proběhl ve Španělsku GUADEC, mezinárodní konference zaměřená na GNOME. Hlavním tématem byla diskuse nad směřováním GNOME a jeho dlouhodobými cíli. Diskusi nejvíce oživil hlavní vývojář GTK+ Benjamin Ott, který na konferenci vůbec nebyl, ale umístil na blog zápisek s titulkem Zírání do propasti, kde se velmi kriticky vyjadřoval k současnému stavu GNOME. Ohlas byl mimořádný. Odpůrci GNOME 3 si mnuli ruce, že jimi ohlašovaný konec je konečně tady, někteří lidé z GNOME kroutili hlavami s tím, že zápisek neodpovídá realitě, někteří s kritickým názorem Benjamina souhlasili. Kritický nádech a také načasování mělo jediný cíl – vyvolat na GUADECu diskusi nad problémy GNOME, ať už jsou velké, nebo ne.

Jednou z otázek, která se na GUADECu řešila, bylo, na jaká zařízení se má GNOME zaměřovat. Asi každý si všiml, že GNOME 3 se hodně posunulo směrem k dotykovým zařízením. Nicméně žádné dotykové zařízení se s GNOME neprodává a v dohledné době ani prodávat nebude. Vývojáři tak zařadili trochu zpátečku a dohodli se, že primárními cílovými zařízeními budou notebooky a pracovní stanice. Nicméně vše se bude dělat s ohledem na dotykový způsob ovládání, jako to je u jiných systémů – Windows a MacOS X.

Dále se řešil tzv. „GNOME OS“. Hodně lidí si myslí, že vývojáři GNOME mají v plánu vlastní distribuci, která by nabízela pouze prostředí GNOME. Takové ambice ale GNOME OS nemá. Cílem je pokrýt všechny případy interakce uživatele se systémem, aby měl k dispozici jednotné uživatelské rozhraní. Ve většině distribucí se můžete setkat s tím, že jinak vypadá instalátor, jinak systémová nastavení, jinak samotné prostředí atd. GNOME by toto chtělo změnit a nabídnout distribucím pokud možno všechny kusy mozaiky.

GNOME Shell

Náhled Činnosti

Náhled Činnosti byl výrazně vyčištěn. Mnoho uživatelů nepoznalo, že se na tlačítko pro zobrazení aplikací dalo kliknout, a vyhledávací okénko v pravém horním rohu jejich zrakům často unikalo úplně. Tlačítko Aplikace tedy bylo zrušeno a přesunulo se v podobě ikony s devíti čtverci do dashe nalevo a okénko pro vyhledávání je nyní uprostřed. Činnosti nyní vypadají čistěji a přehledněji, ale má to i svá negativa. Nové tlačítko pro zobrazení aplikací je v dashi úplně dole, hodně daleko od levého horního rohu, takže to znamená delší dráhu pro myš. Ikona také zabírá místo v dashi, což asi neocení majitelé malých monitorů, protože když se dash na obrazovku vertikálně nevejde, začnou se ikony zmenšovat a přehled aplikací se tak stává trochu nepřehledným.

Nová podoba náhledu Činnosti Nová podoba náhledu Činnosti

Spodní panel

Mnohem výraznější změnou je ale zcela nový dolní panel, který v sobě skrývá i oznamovací oblast. Panel je širší a už není průhledný. Nepřekrývá již obsah pod ním, ale celý desktop se posune nahoru, aby panelu udělal místo. Jeho zobrazení už se nevyvolá najetím myší do pravého dolního rohu, na což si hodně uživatelů stěžovalo, ale přidržením myši kdekoliv u dolního okraje obrazovky. Ikony na panelu už také nemají popisky, které se zobrazí po najetí na ikonu, takže už člověk nemusí ikony po panelu doslova honit.

Změnu dolní panel opravdu potřeboval, bylo to jedno z nejslabších míst GNOME Shellu. Nová verze vypadá mnohem lépe. Nicméně mám k tomu několik výhrad: myš musíte u dolního okraje podržet nepříjemně dlouho, aby se panel zobrazil, zdržuje to. Podle vývojářů je to jen dočasné řešení. Ve verzi 3.8 by se měl dolní panel zobrazovat „tlakem“ myši na spodní hranu obrazovky. Bohužel tato funkce potřebuje změny v X serveru, které ještě nebyly hotové. Dále se mi nelíbí, že popisky zmizely úplně. Kontakty na IRC totiž nemají žádné avatary, takže dostanou jen generickou ikonu a pokud jich máte otevřených několik, nezjistíte nyní, který je který.

Vysunutí spodního panelu je nyní také mnohem invazivnější než doposud. Nejenže se celý obsah obrazovky posune nahoru, ale ještě zešedne. Navíc panel nezmizí jako doposud, když z něj odjedete myší, ale musíte někam kliknout nebo stisknout [Esc]. Je to krkolomnější.

Při vysunutí dolního panelu obsah obrazovky zešedne a posune se nahoru Při vysunutí dolního panelu obsah obrazovky zešedne a posune se nahoru

Upozornění

Upozornění byla od samého počátku další velkou bolestí GNOME 3. Na jednu stranu jsou skvělé díky tomu, že umožňují komunikovat přímo přes ně, ale zase se stávalo, že si člověk prostě nevšiml, když mu někdo napsal. Myslím, že nyní to vývojáři konečně vyřešili. Dokud neproběhne nějaká vstupní událost, např. pohyb myší nebo stisk klávesy, upozornění prostě nezmizí a čeká, až bude uživatel zase s počítačem pracovat. A opravdu to funguje. Člověk už nepřijde o upozornění ani v případech, kdy sedí u počítače a pár sekund se zahledí z okna.

Nabídka uživatele

Asi nejkontroverznějším prvkem GNOME 3 bylo chybějící tlačítko pro vypnutí systému. Rozšíření, které tuto volbu přidávalo, bylo jednoznačně nejpopulárnější. Ve verzi 3.6 už tlačítko pro vypnutí systému najdete, ale, světe div se, není tam zase tlačítko pro uspání či hibernaci. Co k tomu dodat? Uspávat se prý má zavřením víka. Rád bych od designérů GNOME slyšel, jak mám hibernovat. Nebo bych chtěl příliš moc? K tomu ještě chybí položka Odhlásit, pokud jste v systému jediný uživatel. I tady existují případy, kdy je to potřeba i s jedním uživatelem. No, aspoň víme, co bude nadále nejpopulárnějším rozšířením.

Nastavení systému

I zde proběhlo docela dost změn. Hned při otevření nastavení si všimnete, že ikony jsou větší. Zmizel také horní šedý, plastický pruh, který se mi docela líbil.

Výběr pozadí

Výběr pozadí byl kompletně přepracován. Mně ten starý způsob vyhovoval, ale prý s ním měli uživatelé problémy a bylo těžké vybrat jiné pozadí. Nyní je to vpravdě jednoduché. Zobrazí se pouze velký náhled obrazovky s aktuálním pozadím. Když na něj kliknete, zobrazí se velké náhledy s dalšími pozadími. Dobrou vychytávkou je, že vlastní pozadí můžete nastavit prostě tak, že obrázek přetáhnete ze Souborů do okna s výběrem pozadí.

Rozhraní pro výběr pozadí je maximálně jednoduché Rozhraní pro výběr pozadí je maximálně jednoduché

Účty on-line

Účty on-line jsou jedním z nejpovedenějších nápadů, které GNOME 3 přineslo. Jednou se přihlásíte k nějakému poskytovateli služeb a systém za vás již automaticky nastaví napříč systémem služby, které se rozhodnete od daného poskytovatele používat. Když si aktivujete např. účet Google, nastaví se vám pošta v Evolutionu, dokumenty v GNOME Docs, chat v Empathy atd. V minulé verzi byli dostupní poskytovatelé Google, Facebook a Windows Live. Podnikové uživatele jistě potěší, že GNOME nyní umožňuje připojit se k Microsoft Exchange, který je v podnikové sféře velmi rozšířený. Uživatelé Fedory budou mít do GNOME integrované také připojení do Active Directory a podporu protokolu Kerberos.

Počet podporovaných služeb se opět rozrostl Počet podporovaných služeb se opět rozrostl

Uzamčená obrazovka

Uzamykání obrazovky se dočkalo kompletního přepsání. Dosud bylo účelem uzavřené obrazovky jen zamezit přístupu k desktopu uživatele. GNOME ale přidává další funkce. Po zamčení obrazovky se objeví opona, na které se zobrazují užitečné informace jako čas, datum nebo počet zpráv, které dorazily během nepřítomnosti uživatele. Na oponě by také mělo jít ovládat hudební přehrávač. A proč mluvím o oponě? Protože v momentě, kdy se chcete přihlásit, se tato obrazovka s užitečnými informacemi vysune nahoru a zobrazí se okno pro zadání hesla. Uzamčená obrazovka nyní sdílí velkou část kódu s GDM, takže i přihlašování do systému vypadá stejně. U odemykání obrazovky to nevadí, ale na přihlašovací obrazovku je tam na můj vkus hodně šedé.

Aplikace

Soubory (aka Nautilus)

Změny v Nautilu vyvolaly také silné reakce. Osobně si myslím, že kolem toho bylo příliš hysterie a lidé, kteří si stěžovali nejvíce, nový Nautilus (nebo Soubory, jak se nyní oficiálně aplikace jmenuje) ani pořádně nevyzkoušeli. Ano, program některé funkce ztratil. Já jsem měl docela štěstí, protože zrovna tyto moc nepoužívám. Ale některé věci, které jsou naopak pozitivní, v Nautilu přistály. Design je čistší a přehlednější, symbolické ikony vypadají mnohem lépe než ty předchozí. Konečně má fulltextové vyhledávání, které se bude možné používat i přímo v GNOME Shellu. Rozhodně ho doporučuji aspoň chvíli používat, než si člověk udělá obrázek.

Rozhraní je elegantnější. Bude dostačovat i funkčnost? Rozhraní je elegantnější. Bude dostačovat i funkčnost?

Empathy

Seznam kontaktů v Empathy prodělal redesign. Nyní je čistější, ale také méně kompaktní. Myslím, že Empathy dnes používá hodně lidí kvůli integraci v GNOME Shellu, kde okno se seznamem kontaktů není potřeba, takže už není ani tak důležité. Ti, kteří chtějí tradičního kecálka, volí spíše Pidgin. Já osobně bych u Empathy ocenil, kdyby se seznam kontaktů a chaty sjednotily do jednoho okna. Empathy už totiž nemá zástupce v oznamovací oblasti a opětovné otevření okna s kontakty není doteď pořádně vyřešené.

Zjednodušené okno s kontakty Zjednodušené okno s kontakty

Evolution

K zobrazování emailů v HTML se konečně používá WebKit. Za touto novinkou stojí především Dan Vrátil z brněnské pobočky Red Hatu. Bylo zlepšeno přesouvání složek s poštou a účty Exchange lze nastavit přímo v Účtech on-line. O tom už jsem se ostatně zmiňoval v článku dříve.

Boxes

Boxes se objevily v některých distribucích již na jaře, ale pouze jako technologická ukázka. Nyní už jsou součástí vydání a stávají se novou aplikací GNOME. Boxes by měly být virtualizačním nástrojem pro běžné uživatele. I VirtualBox, který je docela uživatelsky přívětivý, má dost komplexní rozhraní. Boxes by měly svojí jednoduchostí a přímočarostí otevřít dveře virtualizace také běžným uživatelům. Žádné pokročilá nastavení a funkce od nich nečekejte, ale zajímavé funkce mají. Např. se rozlišení hostovaného systému automaticky přizpůsobuje velikosti okna. Využívají také protokol SPICE, takže je možné se připojovat taky ke vzdáleným virtuálním počítačům. Vyhledávat virtuální mašiny lze i přímo v GNOME Shellu.

Web (aka Epiphany)

Výchozí webový prohlížeč GNOME Web začal procházet odvážným redesignem. Nyní získal něco jako Speed Dial z Opery – náhledy nejnavštěvovanějších stránek. Dočkal se taky plnohodnotného režimu celé obrazovky a implementací věcí jako Do Not Track. Uživatele od Firefoxu nebo Chrome asi ve velkém nepřetáhne, ale je pozitivní, že se čile vyvíjí. Toho jsme v minulosti svědky nebyli.

Další

V oblasti aplikací to ale zdaleka není vše. I autoři říkají, že jak končí práce na platformě, investují čím dál více času do tvorby aplikací. V GNOME 3.8 by mělo přibýt hned několik jednoúčelových aplikací. Mluví se o časovači přestávek (lidé se zánětem karpálního tunelu jistě ocení), zálohování (proč, když velmi dobře funguje Déjà Dup a je do GNOME integrovaný?), nahrávání plochy, IRC klient, správa osobních financí, prohlížení dokumentů. První vlaštovkou mezi jednoúčelovými aplikacemi jsou Hodiny, které jsou ve vydání 3.6 jako „technický náhled“.

V aplikaci Disky po redesignu v GNOME 3.4 přibyly další funkce. Vzhled nástroje pro analýzu využití disku byl kompletně předělán, aby odpovídal standardům GNOME 3. To samé potkalo i Prohlížeč fontů.

Lokalizace

Vydání GNOME má jako vždy velmi slušnou lokalizaci. Aspoň z 80 % je přeloženo do více než padesáti jazyků. Čeština mezi ně patří, slovenština stále ne. Nicméně i čeština tentokrát trochu zaváhala. Po několika vydáních, kdy dosáhla na 100 %, tentokrát GNOME do češtiny kompletně přeložené není. Chybí sice jen pár desítek řetězců, ale je to první signál, že nové překladatelské síly by se určitě hodily. Dokumentace potřebuje pomoc mnohem více. Tam se úroveň překladů do češtiny dlouhodobě propadá, protože ji momentálně nikdo nepřekládá.

Poznámka redakce: Český překlad už je na 100 %.

Slovenský tým se sice vymanil z krize a v posledních vydáních překlady rostly. Nyní se ovšem opět trochu propadly. GNOME 3.6 je do slovenštiny přeloženo z 66 %.

Na co se těšit v GNOME 3.8

Jak už jsem psal, můžeme čekat mnohem větší aktivitu v oblasti aplikací. Mělo by se objevit hned několik jednoúčelových. Autoři GNOME také přemýšlejí nad tím, jak co nejvíce zjednodušit život vývojářům aplikací. Hlavním problémem nejen GNOME ale Linuxu obecně je neustále se měnící prostředí pro aplikace. Uvažuje se o vytvoření sandboxového prostředí, kde by měli autoři aplikací jistotu dlouhodoběji stabilního prostředí.

Libgnome-keyring bude nahrazen libsecret. Web (Epiphany) přejde na WebKit2. Evolution bude používat WebKit také pro vytváření e-mailů. To znamená, že se definitivně zbaví závislosti na zastaralém GtkHtml.

Připravuje se také kolo Every detail matters, tedy akce, která se zaměřuje na vylepšování detailů a opravování dobrých chyb. První kolo dopadlo úspěšně, podařilo se vylepšit celou řadu detailů. Ono se to často podceňuje, ale jsou to detaily, které dělají celkový dojem.

Poznámka nakonec: Nedávno vznikl nový online magazín o GNOME pojmenovaný World of GNOME. Zatím se jeví jako velmi živý a zajímavý zdroj novinek o GNOME.

Nahoru

Příspěvky

Vojtěch Trefný GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Vojtěch Trefný 8. 10. 2012, 07:39:25
Odpovědět  Odkaz 
Musím říct, že mě začíná silně děsit, kam se GNOME posouvá ve směru ovládacích prvků aplikací. Možná jsem nějaký prototyp zastaralého uživatele (v 25 letech dost špatné), ale mě ta normální popsaná tlačítka vyhovují a chápu je. Nyní se pomalu ale jistě u většiny aplikací a nástrojů v GNOME dostávám do stavu, kdy nevím, jak je mám ovládat -- nikde žádný popisek, nic (pro mě) jasného, jen několik čtvercových tlačítek s (mně) nic neříkajícími piktogramy (čtvereček, devět teček, minus, trojúhelníček...). Občas také musím kliknout na něco, co vůbec nevypadá jako tlačítko. Naposled jsem se takhle naštval u Disků (Palimpsest) -- https://picasaweb.google.com/110098468139782094745/Ostatni#5786823796270281586 -- ale je to všude a zjevně je to pro GNOME "ten pravý" směr. Mě by třeba nenapadlo, že při výběru pozadí plochy mám kliknout na obrázek toho, co mám, abych si vybral nové.

Odstrašující příklad - přidání nového uživatele:

Otevřu si to "správné klikátko". V pravém horním rohu kliknu na zámeček (nemám práva pro úpravu uživ. účtů). V levém dolním rohu kliknu na malé plusko. Pak v normálním okně vyplním jméno a zdá se, že mám hotovo a ono ne. Musím napřed kliknout na nápis "účet zakázán" (který vůbec nevypadá jako tlačítko) abych mohl zadat heslo (a účet tak povolit).

Tohle mně osobně přijde naprosto neintuitivní, že mi z toho vychází jediné: buď jsem blbý já, nebo ten, kdo to navrhoval.
Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
ludolph 8. 10. 2012, 14:24:07
Odpovědět  Odkaz 
No jiste ... lepe bych to ani nenapsal ja sam. A takovych podobnych veci je v GNOME3 jeste hromada.
Jiří Eischmann Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Jiří Eischmann 9. 10. 2012, 00:31:16
Odpovědět  Odkaz 
Vojto, je potřeba to hlásit! Přímo do bugzilly GNOME. Neříkám, že to někdo spraví nebo spraví hned, ale je to jediná šance, jak to ovlivnit. Pokud jim člověk jasné vyargumentuje, že to rozhraní má ergonomické chyby, není to bez šance. Takový Allan Day designové bugy v GNOME prochází docela pravidelně a reaguje.

Je problém, že lidi z Ubuntu obecně nekomunikují a pak se pohoršují nad tím, co jim upstream naservíroval a forknou si to nebo výrazně opatchují. Přitom stačí být v upstreamu trochu aktivní.
Vojtěch Trefný Re: Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Vojtěch Trefný 9. 10. 2012, 10:40:54
Odpovědět  Odkaz 
Asi to bude nějaký mentální blok, ale mně nějak nesedí hlásit bugy na "záměr". To je jako jako nahlásit na LP, že nechci Unity. Asi to je chyba, ale já to nějak neumím :-)
Jiří Eischmann Re: Re: Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Jiří Eischmann 9. 10. 2012, 11:05:07
Odpovědět  Odkaz 
Nejde jen o záměr. Pokud je třeba ten dialog pro správu uživatelů špatně navržený, tak je potřeba na to nahlásit bug a tam vysvětlit, co je s tím špatně. Ty dialogy nejsou vytesané do kamene a mění se. Už několik jich od GNOME 3.0 kompletně překopali právě na základě odezvy uživatelů.
Jak na to ?
? 8. 10. 2012, 08:03:11
Odpovědět  Odkaz 
V práci musíme ven přes proxy. Ale taky máme interní jabber server. Jak zařídit, aby online účty byly přístupné v empathy včetně interního ?
Zkoušel jsem nastavit v Nastavení sítě Proxy a poté ignore hosts přes CLI. Proč proboha není nikde možnost jako ve webovém prohlížeči nastavit které hosty chci ignorovat a musí se to dělat přes jiné udělátko ? No každopádně empathy to kdysi bralo, avšak v současnosti to nefunguje. A nevím jak popsat tento bug(?), protože se neumím vyjadřovat, jak sami vidíte :)
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Marv-CZ 8. 10. 2012, 08:20:13
Odpovědět  Odkaz 
Český překlad je už v tuto chvíli kompletní. Takže v distribucích, které použijí opravné vydání 3.6.1, budou věci týkající se Gnome přeloženy všechny.
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
daks 8. 10. 2012, 09:04:16
Odpovědět  Odkaz 
>>Mnoho uživatelů nepoznalo, že se na tlačítko pro zobrazení aplikací dalo kliknout
Možná to byl jen problém tématu vzhledu, např. tady to poznat lze:
http://3.bp.blogspot.com/-K9h4EhTAsgA/T7EOIVCeEGI/AAAAAAAAC68/r8ssPKitxGY/s1600/gnome_shell___shine_by_satya164-d4e9crl.png
Jak se to stalo?
Pooky 8. 10. 2012, 09:37:56
Odpovědět  Odkaz 
Přiznám se, že se kolem linuxu pohybuji aktivně asi od roku 2010, nesledoval jsem zrod Gnome ale fascinuje mě jedna věc. Pokud mám projekt na kterém pracuji a je jedno jestli jsem u komerční firmy a nebo u open-source (v linuxu bych ty pouta čekal možná právě větší), tak jak si můžu dovolit vůbec vypustit z pusy takové věty o neživotaschopnosti? Či teda pohledu do propasti?

Pokud nesouhlasím se směrem, kterým se projekt ubírá, tak přeci předložím nápady vedoucímu a zkusím s ním diskutovat, co se mi nelíbí a proč. Pokud mě nevyslechne a nebo jsem přehlasován, tak prostě sklapnu a pokračuju podle plánu a nebo jednoduše odejdu a jdu dělat někam jinam, kde cítím větší porozumnění.

To co se děje kolem Gnome - flame a hlavně nesváry mezi vývojáři! - dle mého značí opravdu špatnou situaci v jejich teamu, která nemůže vést k ničemu dobrému. Pokud to bude eskalovat, tak si každý bude vést svou a bude ostatní obviňovat a nikam se nedostaneme. Pokud má team fungovat, musí prostě mít vedoucího, který udává směr ať už dobrý a nebo špatný.
Re: Jak se to stalo?
Pavel Šimerda 9. 10. 2012, 03:17:10
Odpovědět  Odkaz 
Jo, toho Bena taky nechápu, přijde mi, že se prostě jen dostal s někým do osobního konfliktu a nenašel lepší způsob, jak to vyjádřit.
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Pavel Šefránek 8. 10. 2012, 10:45:28
Odpovědět  Odkaz 
Prvně bych chtěl poděkovat Jirkovi Eischmannovi za vynikající článek s vysokou vypovídací hodnotou, neboť si s ním dal opravdu hodně práce, vše řádně prozkoumal, vyzkoušel a zdokumentoval. Jsem rád, že Linux EXPRES nastavil takto vysokou hodnotu publikovaných článků, což jej v současnosti staví do role nejlepšího českého časopisu o svobodném softwaru.

Nyní obecně k Linuxu:
Určitě nejdůležitější věc, kterou může Linux udělat je udržovat stabilní aplikační prostředí, kdy firma, která zainvestuje do vývoje programu, si bude muset být jistá, že její investice nebude zmařena. To znamená, že její program bude bez větších úprav provozuschopný nejméně po řadu let. U Microsoftu naprosto běžná praxe (existují programy s jedním instalačním souborem z roku 2012, které jdou bez problémů nainstalovat na Windows XP z roku 2001 i na Windows 7 z roku 2009).

V Linuxu se toto zatím bohužel nemůže stát. Jistým standardem by se mohla stát práce Red Hatu, který pracuje s dlouhým životním cyklem své distribuce (nyní již dokonce 10 let podpory). Nejnovější distribuce (6.3) ovšem zcela staví na verzi GTK 2, a kdo by se tedy chtěl zaměřit na vývoj dlouhodobého projektu, tak mu už ujel vlak, neboť budoucnost už je zase v GTK 3.

Dobrou alternativou může být Canonical/Ubuntu, ale tam mě taky štve, že co nová verze, to víceméně nový přístup k problému (což samozřejmě stabilitě prostředí nepřispívá). Zkrátka bouřlivý vývoj, který je pro dlouhodobá řešení nepřijatelný.
Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Jaroslav Reznik 8. 10. 2012, 15:30:12
Odpovědět  Odkaz 
Rozdil je jeden - MS si muze dovolit zaplatit podporu API z roku raz dva tri a myslim si, ze nejsou uplne stastni (takze ted hodne sekaji s W8 co do budoucna bude). V komunite na to proste lidi nemame. I jen podporovat blbe stare Qt a Gtk je skoro nemozne. Proto je tady vyhoda open source - proste kdyz je projekt zajimavy, najde se nekdo, kdo to prepise. I pokud je v te dobe jiz mrtvy.
Re: Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Nemo7 8. 10. 2012, 19:33:51
Odpovědět  Odkaz 
Za 13 let(počítám od Gnome 1.0) nemít stabilní API na "okýnka" není zrovna moc povzbudivé. Navíc když mnohaletá práce na x tématech Gnome může jít do ... Copak se vývojáři zbláznili a potřebovali za každou cenu Gnome rozbourat novou "revoluční" verzí ? To nepochopili, že v dnešní době už na to nemá nikdo náladu?
Re: Re: Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Luk 8. 10. 2012, 19:58:44
Odpovědět  Odkaz 
jj, někdy je třeba to staré úplně zničit a začít úplně od nuly ;-) což je určitě lepší, než stavět na nějakém "špatném" základu. Jen obecné přirovnání.
Jiří Eischmann Re: Re: Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Jiří Eischmann 9. 10. 2012, 00:37:50
Odpovědět  Odkaz 
Tak zrovna na ta okýnka jednotné API bylo. V GTK+ se ta zpětná kompatibilita držela snad 10 let. Skončilo to těžké udržovatelným frameworkem, v kterém hnila hromada starého kódu.
A nemyslím si, že přechod v případě GTK+ byl nějaký drastický. Jasně se označily ty části kódu, které se vyřadí, a vývojářům aplikací se nechaly dva roky na to, aby závislost na těchto částech odstranili. A i když to neudělali, tak GTK+ 2 v distribucích bude ještě hodně dlouho souběžně s GTK+ 3.
Zrovna tady bych problém neviděl. Jsou knihovny, které rozbíjejí aplikační prostředí v Linuxu mnohem víc.
Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Pavel Šimerda 9. 10. 2012, 03:34:50
Odpovědět  Odkaz 
Přijde mi, že GTK jakožto API je relativně stabilní. Uživatelská stabilita desktopu zřejmě momentálně nikoho netrápí tolik, aby se jí zabýval, a to ani v tom Microsoftu.
Je to smutné
Martin "SpookY" Raus 8. 10. 2012, 11:28:25
Odpovědět  Odkaz 
Když přišly Windows Vista s prostředím Aero, rozešel jsem se nadobro s Windows a nechal v počítači jen Linux.

Příchod KDE4 jsem nedočkavě očekával, ale Plasma byla studená sprcha a já jsem přemigroval z KDE3 raději na GNOME2. A byl jsem najednou téměř spokojený. A věci, které mě na KDE3 vadily, v GNOME2 nebyly.

Jenže pak přišlo GNOME3, Gnome'sHell, Unity. A je to mnohem horší než Aero i Plasma.

Takže jsem skončil u Xfce, sleduji stav MATE a jsem naštvaný, protože linuxový desktop v tak hrozném stavu nepamatuji. A to jsem začínal s Linuxem někdy v roce 2000 - můj první Linux byl RedHat 6.2, pak Mandrake a Mandriva, pak Kubuntu, Ubuntu, Mint a v současnosti Xubuntu.

A evidentně nejsem sám. V posledním roce narostlo množství uživatelů, co přešli z Gnome2 na Xfce. Do čela popularity se dostal Mint s prostředím MATE, vznikl Cinnamon. Uživatelé jsou nespokojení a linuxový desktop je roztříštěnější než kdykoliv dříve.

Je šílené, že se u "konzervativního" GNOME vývojáři NEPOUČILI z chyb, které udělali jejich předchůdci s Aerem a Plasmou. Místo toho, aby ladili výkon, vyčistili knihovny a šli cestou evoluce, tak vymýšlejí radikální změny a dělají z uživatelů betatestery.

Co bude dál? Podívejme se k sousedům. Aby byly Visty použitelné, museli v Redmontu opravit celé grafické prostředí a vydat Win7, což je mnohem konvenčnější desktop než Vista. Aby se KDE dostalo do použitelného stavu, trvalo to více než tři roky.

Dostat Gnome3 do použitelného stavu zabere hodně dlouhou dobu. Ovšem aby to šlo, tak by vývojáři nejdřív museli přestat blbnout (to v lepším případě... v tom horším přestat hulit). A to se obávám, že s jejich současným přístupem dát GNOME do pořádku nepůjde.

Mám jen strach, co se stane s dalšími prostředími, které ještě zůstaly v použitelném stavu (Xfce, MATE).

Teď si s hrůzou uvědomuji, že za pár dní přijede Metro :-(
Re: Je to veselé
fri 8. 10. 2012, 16:17:49
Odpovědět  Odkaz 
Aspoň je to veselé. :-)

No a když bude chuť, tak můžeš vyzkoušet třeba Razor-qt. Sice už skoro rok nevyšla nová verze, ale myslím, že se na tom dělá. A pak budou Vánoce a budou se rozdávat dárky. Šťastné a veselé Vánoce. :-)
Re: Re: Je to veselé
fri 27. 10. 2012, 13:11:04
Odpovědět  Odkaz 
Razor-qt je tu.
Re: Je to smutné
Luk 8. 10. 2012, 20:10:57
Odpovědět  Odkaz 
Člověče SPPOKY, cožpak nevíš, že "kdo hulí, ten umí" :-D, ale teď váženě, myslím si, že Gnome3, je už skoro od začátku v pohodě. Spíš mi vadí některé věci, které se mění. Co se týká roztříštěnosti, tak to je bohužel odjakživa. Dám příklad - půjdeš do restaurace, dají ti jídelák a je tam řekněme cca 100jídel, pak přijdeš do jiné a dají ti jídelák, kde je 2000jídel, kde příště půjdeš? Já rozhodně volím první variantu! Neříkám, že je dobré nemít výběr, nebo jen malý, pouze to, že pokud je výběr příliš velký, tak člověka odradí.
Teď si představ, že by es celková komunita GNU/Linuxu ze všeho toho "bordelu a anarchie" sjednotila a zůstalo by tad pouze cca např. 10 distribucí a 5 GUI. Dokýžeš si představit, že najednou by se všichni spojili a pracovali by na jedné věci - cíli, to by byla bomba a M$ i snobáckej MACek by asi rázem zmizeli v zapomění :-D
Re: Re: Je to smutné
radovan.kopca 27. 10. 2012, 10:47:15
Odpovědět  Odkaz 
presne tak aj sa vacsina distribucii su len derivaty ubuntu co maju zmenene defaulne prostredie, tapetu, temu a par programov, pritom by stacilo spravit daco take ako ma debian, doteraz to fungovalo ale uz to ukoncili ubuntu minimal cd, ale chcelo by to vylepsit, mohlo by to byt normalne graficke, a pri instalacii by som mal na vyber prostredie, a dake meta baliky napriklad na pracu s grafikou etc , debian to ma takto, a je to uzastne, vyberiem si prostredie zameranie, a pritom mi na to staci jedno smiesne iso co ma par mb, a nainstalujem si z toho co chcem, a nemusia koli tomu robit 5 roznych derivatov, a stepit komunitu na mensie celky, takto keby keby bolo tych par distier spravenych tak by uz nemuseli existovat tie stovky derivatov na ktorych robia ludia ktory by radsej mali pomoct upstreamu , tam sa angazovat a nie sa este viac stepit
Re: Je to smutné
Pavel Šimerda 9. 10. 2012, 04:06:28
Odpovědět  Odkaz 
„Takže jsem skončil u Xfce, sleduji stav MATE a jsem naštvaný, protože linuxový desktop v tak hrozném stavu nepamatuji.“

Ukázka toho, jak důležitá je možnost volby. Spoustu věcí v systému si můžeš ponechat, spoustu věcí se nemusíš vůbec nanovo učit, stačí zvolit sestavu, která ti vyhovuje.

„Uživatelé jsou nespokojení“

*Někteří* uživatelé jsou nespokojení. Jiným je to jedno a ještě jiným změny vyhovují.

„a linuxový desktop je roztříštěnější než kdykoliv dříve.“

Místo třiceti rozhraní je jich třicet dva a půl (vycucáno z prstu jen pro ilustraci). Jako by to nebylo jedno.

„Dostat Gnome3 do použitelného stavu zabere hodně dlouhou dobu. Ovšem aby to šlo, tak by vývojáři nejdřív museli přestat blbnout (to v lepším případě... v tom horším přestat hulit). A to se obávám, že s jejich současným přístupem dát GNOME do pořádku nepůjde.“

Naštěstí v open source funguje jistá forma evoluce a přírodního výběru. Gnome prochází evolucí, ze které může vyjít buď dostatečně silný a zajímavý pro uživatele, vývojáře a/nebo firmy, nebo mrtvý. Stejně jako každý jiný projekt.

„Mám jen strach, co se stane s dalšími prostředími, které ještě zůstaly v použitelném stavu (Xfce, MATE).“

V případě zájmu je vždy možné udržovat projekt, který dosud vyhovoval, či podle něj vymodelovat projekt nový.
Re: Je to smutné
radovan.kopca 27. 10. 2012, 10:38:20
Odpovědět  Odkaz 
moja rec
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
ludolph 8. 10. 2012, 12:40:42
Odpovědět  Odkaz 
GNOME3 je uz zcela prokazatelne naprosta tragedie. Celkova funkcnost je podle mne nejhorsi ze vsech soucasnych modernich prostredi (Unity, KDE, MATE, Cinnamon). Fedora jako distribuce podle mne na GNOME3 (defualtni prostredi) dojede a prijde o radu priznivcu.
Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Luk 8. 10. 2012, 20:17:16
Odpovědět  Odkaz 
Nechápu, proč se nikomu Gnome 3 nelíbí, mě se líbí a nedám na Gnome dopustit! Má sice "svoje", ale já G3 věřím a držím pěsti. Jediné, na co Fedora "dojede" (jakože nedojede na nic), je nepřívětivost, např nainstalovat LAMP se mi tam nepovedlo, taky tomu chybí něco jako "centrum sw", prostě je to už pro někoho, kdo s GNU/Linuxem umí docela dost, nebo naopak, nemusí nic měnit a to co tam již je mu vyhovuje. Fedora se mi líbí, ale je na mě trošku složitější, protože nejsem zas takovej profík, jak jsou tady lidi okolo.
Re: Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Pavel Šimerda 9. 10. 2012, 04:05:42
Odpovědět  Odkaz 
„prostě je to už pro někoho, kdo s GNU/Linuxem umí docela dost“

A mě zrovna Fedora přišla vždycky taková hodně lamerská. Tedy alespoň konceptuálně, pokud se nebavíme o konkrétních chybách. Pokud máš o Fedoru jako takovou zájem, tak může mít smysl pro to něco konkrétního udělat, dle tvých chutí a možností.

„nepřívětivost, např nainstalovat LAMP“

Instalace LAMPu jednoduchým příkazem nebo zaklikáním v GUI. Kdo tohle nezvládne, tak LAMP nepotřebuje. Ještě jsem neviděl ani jednu automatickou instalaci LAMPu, která by mi k něčemu byla. Část z nich nepochopí, že v mém LAMPu písmeno P znamená Python, jiná část nepochopí, že bych vlastně ani nechtěl LAMP, ale Linux/Apache/PostgreSQL/*.

Není všechno zlato, co se třpytí a není nikde psáno, že webová aplikace musí stát zrovna na kombinaci Linux/Apache/MySQL/PHP. Já osobně bych to spíše považoval za takovou znouzecnost, která z mého pohledu neoplývá ani použitelností, ani vhodností pro výuku.

„Fedora se mi líbí, ale je na mě trošku složitější, protože nejsem zas takovej profík, jak jsou tady lidi okolo.“

Jestli se ti Fedora zdá trošku složitější a nejedná se zrovna o absenci closed source aplikací, tak to IMO stojí za zmínku a případně i za nahlášení chyby. Samozřejmě s rizikem, že se jí nebude hned nikdo věnovat, svět není ideální.
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Linuxik 8. 10. 2012, 14:07:22
Odpovědět  Odkaz 
Popravde me posledni zmeny v distribucich donutily po 10 letech pouzivani Linuxu na desktopu prejit na Windows. Dostal jsem v praci novy NTB s Win 7 a zjistil jsem ze mi v podstate nic nechybi. Kdyz si vezmu aplikace ktere jsem pouzival na Linuxu, vse se necha plnohodnotne nahradit. Firefox, Thunderbird\Outlook, ssh\putty, shell\Cygwin, VPN, Office, gedit\pspad, KVM/vmplayer vse co jsem pouzival v praci plus mRemoteNG(manager pro ssh,rdp,vnc), ktery mi v Linuxu vzdy chybel.
No a hry, audio/video aplikace plus nejake speciality a blbinky kolem, tady jiz Windows jednoznacne vedou. Kdyz jsem k tomu jeste pripocetl bezproblemou funkcnost HW, tak jsme zamackl slzu a preinstaloval i domaci PC na Windows.
souhlas
Pavel 8. 10. 2012, 15:26:54
Odpovědět  Odkaz 
Bohužel je to tak. Jsem velkým zastáncem FOSS, ale musím uznat, že pro koncového uživatele je WIN 7 mnohem použitelnější a bezproblémovější systém. Roky jsem používal Linux a nedávno jsem byl na jednom semináři. Zatímco ostatní už pracovali ve WIN, já na svém nově nainstalovaném Ubuntu stále ještě ladil, odstraňoval chyby, instaloval a aplikoval výjimky na výjimky, řešil závislosti... Prostě po nějaké době jsem ztratil nervy a přešel na WIN. No a pak jsem další 3 dny až do konce semináře jen pracoval! Slyšíte? Opravdu jsem pracoval, soustředil se na něco úplně jiného, než co povolit, který zdroj si přidat, jakou aplikaci použít, aby uměla tu jednu jedinou věc, která té konkrétní linuxové chybí... Vím, že tato diskuze je primárně o Gnome 3, ale podobný zážitek mi už dlouho žádné prostředí neumožnilo. Několik dní jen pracovat a neřešit systém.
Re: souhlas
fri 8. 10. 2012, 19:49:05
Odpovědět  Odkaz 
Na čem jsi pracoval?
Re: souhlas
Luk 8. 10. 2012, 20:35:45
Odpovědět  Odkaz 
Linuxik a Pavel: Tak to je vážně nářez, "ZRÁDCI" jedni)!!!! Jak jste to jen mohli udělat?
No nic, už jsem to obrečel, že je zase svět o dva Linuxáky chudší :'-(
Re: Re: souhlas
fri 8. 10. 2012, 21:37:16
Odpovědět  Odkaz 
To je přehnané. Prostě je potřeba najít správné řešení. A kdo hledá, najde.
Re: Re: Re: souhlas
Luk 8. 10. 2012, 22:13:34
Odpovědět  Odkaz 
Trochu nadsázky nikdy neuškodí. Máš pravdu, že není nad konstruktivní řešení. Ale jinak mě doopravdy mrzí, že dva lidi (nebo kdokoliv kdo byl na Linuxu), tak se vrátil k M$ Widlím.
Re: Re: Re: Re: souhlas
fri 8. 10. 2012, 23:17:45
Odpovědět  Odkaz 
To z toho pro mě nevyplývá, že by se vrátil k Windows. A i kdyby tak mě to nemrzí. A taky bych chtěl říct, že počítače a technika jsou (je) součástí života, která má něco usnadňovat-urychlovat. Čemu říká práce, je každého věc. Pro někoho je to pořád hlavně ta hrací skříňka. Takže nemám žádné pochyby nebo vnitřní pnutí o tom, k čemu to slouží.
Re: Re: Re: Re: Re: souhlas
linuxik 9. 10. 2012, 12:45:29
Odpovědět  Odkaz 
Pokud jde o servery tak na Windows nesahnu, zmenil jsem pouze desktop. Stejne se toho od doby Win2k serveru zmenilo tolik, ze ted si maximalne nastavim dhcp nebo dns. Nic jineho nejsem schopny najit ale jak sleduji posledni vyvoj, Microsoft jiz take pochopil, ze vse se naklikat neda, takze Win admini u nas ve firmne se ted uci powershell nebo co to tam maji ;-).
Otakar Haška Re: souhlas
otula 8. 10. 2012, 21:54:41
Odpovědět  Odkaz 
Tohle nějak nemohu pobrat. Chápu to tak, že jste všichni přišli na seminář s čistými počítači a nainstalovali jste čerstvý systém? A také nemohu pobrat to s těmi "správnými" aplikacemi. To sis jako stačil nakoupit programy, které potřebovals? Pokud ne, tak mi prozraď, které tak důležité freeware programy nemají alternativu v OSS pro Linux.

Ale jinak zcela souhlasím s "Několik dní jen pracovat a neřešit systém." Jo, u Windows to tak je, pokud se náhodou domluví s veškerým HW. Ale přesto je pro mne lepší jeden den řešit systém a moci potom nerušeně pracovat ne jen několik dní, ale několik let...
Re: Re: souhlas
Pavel 9. 10. 2012, 08:36:20
Odpovědět  Odkaz 
Neříkám, že jsem s linuxem skončil. Po těch třech dnech semináře jsem se opět vrátil domů k svým linux. stanicím. Na semináři bylo několik notebooku dokoupených z projektu, tedy můžeme je považovat za čistou instalaci. Do nich bylo doplněno množství OpenSource programů, podobně jako na můj lin. notebook. Během toho semináře jsem potřeboval připojení k síti (velké problémy), práci s fotkami (velké problémy, Digikam kontra ZPS14), komunikace (gtalk na 64b systému, dá se vyřešit po kompilaci toho správného balíčku, ale o tom to je - zabere to čas), LibreOffice mi padal a zatuhnul častěji než ostatním pod WIN. Všichni se smáli mým motrým videiím na youtube. Ano - můžete namítnout, je to problém flashe. Ale o tom to všechno je. Jak jsem už napsal, ostatní zapnulii stroje a pracovali, já řešil problémy.
Michal Hrušecký Re: Re: Re: souhlas
Michal Hrušecký 9. 10. 2012, 09:12:02
Odpovědět  Odkaz 
Digikamu sem se zbavil uz davno a nahradil ho Shotwellem, vice mi vyhovuje. Co se gtalku tyce, staci stahnout rpm z webu na ktery ukaze rozbity webovy gtalk, rozbalit do spravneho adresare a vsechno chodi (ano, mam 64-bit stroj, navic to takhle chodi i na Gentoo, kde si neni mozny bejt jistej skoro nicim) - to na windows nebude o moc rozdilny, jen na to rozbalovani tam bude klikatko.

Modry flash a padajici/mrznouci LibreOffice sem nepotkal... Nemate neco spatne s HW? Zni to jako veci, ktery jste mel vazne spatne (rozbity) uz pred seminarem. Nerikam, ze mi vzdycky vsechno de, ale to se u Gentoo da ocekavat a povetsinou se to rychle spravi. A mam pro jistotu dualboot do openSUSE abych mel nejaky stabilni distro, kdyz si nahodou hratkama rozbiju Gentoo a potrebuju rychle neco udelat. S flashem se toho moc nadelat neda, ale zni to jako spis problemy akcelerace grafiky a LibreOffice by mel byt ve stabilnim vydani distribuce stabilni (minimalne stejne jako na windows, ne-li stabilnejsi).

Nevim, jsem otevreny diskuzi a uznavam, ze pro nektery omezeny use-case je MacOS X lepsi volba nez Linux, pokud clovek chce hrat nejnovejsi moderni hry, tak uznam, ze ty Windows maji vetsi smysl nez Linux, ale Vase argumenty mi pridou jako ze jste nemohl pracovat, protoze jste na seminar prisel s vyrazne nakopnutym systemem a ostatni meli cistou instalaci. Tipnul bych si, ze kdybyste preinstaloval ten Linux tam, tak byste mel po problemech taky.
Re: Re: Re: souhlas
Luk 9. 10. 2012, 16:25:02
Odpovědět  Odkaz 
modrý YT = vypnout ve flashi HW akceleraci ;-)
Otakar Haška Re: Re: Re: souhlas
otula 9. 10. 2012, 18:05:32
Odpovědět  Odkaz 
> "Na semináři bylo několik notebooku dokoupených z projektu, tedy můžeme je považovat za čistou instalaci."
Aha, takže vyladěný předinstalovaný systém versus špatně nastavený systém


> "Do nich bylo doplněno množství OpenSource programů, podobně jako na můj lin. notebook."
Takže de facto stejné aplikace. potom nerozumím textu výše o hledání funkčních aplikací

> "připojení k síti (velké problémy)"
Tož to by mne opravdu zajímalo. Mám na starost několik desítek počítačů s různými připojeními do různých sítí. Ať je to klasická síťovka, WiFi, CDMA modem, 3G modem, nebo mobil, ve všech případech je spolehlivější Linux. V případě toho CDMA a 3G je výrazně spolehlivější a stabilnější, a také rychlejší.

> "práci s fotkami (velké problémy, Digikam kontra ZPS14)"
Problémy s digiKamem? Jaké? DigiKam je dle mne ten nejlepší program z celého KDE. A také bych rád viděl win alternativu pro darktable (pokud nemám hromadu tisíc na profi programy)

> "komunikace (gtalk na 64b systému"
To nemohu posoudit, neb přes PC nekomunikuji


> "LibreOffice mi padal a zatuhnul častěji než ostatním pod WIN"
Tos musel mít hodně zbouraný systém. Mně LO ani OOo nezatuhnul nikdy. Jen mi jedna verze padala, když jsem vlezl na některou java funkci, přičemž mám Javu zakázanou.

> "ostatní zapnulii stroje a pracovali, já řešil problémy."
Ano, ostatní měli dobře nakonfigurované stroje, tys měl zbořený systém. Kdybys měl s sebou můj noťas, stačilo by jen otevřít víko a pracovat. Taky nebudeš tvrdit, že je škodovka lepší než mercedes poté, co z mercedesu zakoupeného v AAA přesedneš do dobře seřízené a vytuněné škody...
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Ravensun 8. 10. 2012, 15:14:39
Odpovědět  Odkaz 
Trochu jsem se snažil reagovat na nový GNOME 3 Nautilus na Google+, ale příjde mi, že s Gnome vývojáři se prostě nedá domluvit. Jsou zaslepeni jásajícími uživateli a ty kteří mají výhrady odbydou tím "Je to nové, je to lepší, zkuzte si zvyknout. Podívejte jak jsou všichni ostatní spokojení". Kdyby na Google+ bylo i - tak nevím, jestli bych se udržel nekliknout. Nelíbí se mi kam Gnome kráčí a začínám si zvykat na XFCE. (Díky Miro).
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Čtenář 8. 10. 2012, 15:28:23
Odpovědět  Odkaz 
začínám si zvykat na KDE 4.9.x
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Rabgulo 8. 10. 2012, 17:37:29
Odpovědět  Odkaz 
Osobne si myslím, že Gnome 3 prináša z tých "nových" prostredí najviac úžitku. Vyvíja sa s ohľadom na užívateľa (snaha o dobrý návrh GUI, dobrá ovládatelnosť), prináša zaujímavé technologické návrhy (javascriptové rozšírenia, štandartne zapnutá hw akcelerácia) a hlavne je tu snaha o položenie nejakých konvencií, ktoré potom majú vyvojári dodržiavať. Takto sa dá dosiahnuť konzistentné, dobre navrhnuté prostredie.
Životaschopnosť tohto projektu je dobrá - existuje množstvo vývojárov, ktorí toto prostredie vyvíjajú, odstraňujú chyby, ladia... RedHat investuje do Gnome 3 nemalé zdroje... a teda nevidím dôvod obávať sa zániku tohto projektu.
Funkčnosť aplikácií je podľa mojich osobných skúseností takisto dobrá. Ak nie je aplikácia úplne hlúpo navrhnutá, neexistuje dôvod prečo by nemala ísť spustiť pod Gnome 3 (zatiaľ som sa však s takou aplikáciou nestretol).
Áno, niektoré vývojové kroky su kontroverzné, ale takto sa zároveň získava popularita ;). Nikto nemôže povedať, že sa o Gnome 3 nehovorí, skôr naopak, momentálne je to dosť diskutovaná téma. To že užívatelia frflú by som nebral ako prehru. Užívateľovi sa nikdy nebude páčiť, keď bude musieť meniť svoje zaužívané zvyky.
Vývoj Gnome sledujem a po osobných skúsenostiach si tiež dovolím vytknúť tomuto prostrediu pár vecí - napr. nestabilitu pri zmene tém okien (metacity) alebo podľa mňa zmršený selektor farieb. Nič s čím by som sa nevedel "pobiť". Avšak nič, čo by bežní užívatelia strpeli. Myslím si, že Gnome 3 je dobre smerované, potrebuje len čas na dozretie. Ľudia, ktorí neradi menia zaužívané zvyky alebo majú radi odladený softvér, by mali ďalej spokojne používať stabilné, odladené verzie.
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Rabgulo 8. 10. 2012, 17:41:11
Odpovědět  Odkaz 
BTW: pekne spracovana recenzia.
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Nemo7 8. 10. 2012, 19:39:47
Odpovědět  Odkaz 
Opravdu? Nebo tu jen provozujete propagandu typu Linux potřebuje pořád ladit. Potřebuje nastavit pouze ze začátku, pak už se jenom pracuje. :-)
Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Nemo7 8. 10. 2012, 19:41:17
Odpovědět  Odkaz 
To patřilo pod :
Pavel 8. 10. 2012, 15:26:54
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Luk 8. 10. 2012, 20:58:03
Odpovědět  Odkaz 
"Vývojáři tak zařadili trochu zpátečku a dohodli se, že primárními cílovými zařízeními budou notebooky a pracovní stanice. Nicméně vše se bude dělat s ohledem na dotykový způsob ovládání, jako to je u jiných systémů – Windows a MacOS X."
No 3xHURÁÁÁ, ale na to géniové nemuseli přicházet. Nechápu, proč se neudělá nativně Linux pro tablety, kdejaké VNC a podobně jsou dle mě naprd. Narazil jsem na ArchAMR, ten by snad měl jít nativně. Jinak to "pracovní stanice" doufám myslí klasický desktop, ne? Už se těším, až nové Gnome 3.6 vyzkouším...
btw: díky za skvělý článek!
Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Hor 8. 10. 2012, 23:37:59
Odpovědět  Odkaz 
No, nevím - ale přijde mi, že pro dotyková zařízení se celkem úspěšně ladí Unity od Canonicalu! Sice má stále problémy s výkonem (framerate), ale co se ergonomie týká, nemám vůči němu výhrady! A to že si ho nemůžu upravit podle sebe? Mě to nevadí. Prostě to používám a nehraju si s různými doplňky.
Jiří Eischmann Re: Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Jiří Eischmann 9. 10. 2012, 00:24:50
Odpovědět  Odkaz 
Zkoušel jsem na tabletu jak GNOME 3, tak Unity. GNOME 3 mi přišlo o chlub lepší, ale celkově to je bída. Jako ano, člověk si řekne, že na to, že jsou to desktopová prostředí, jsou docela přátelská k dotykovým zařízením, ale mám tablet s webOS a ten rozdíl je naprosto propastný!
Nejpoužitelnější rozhraní pro dotykové obrazovky, které lze najít v běžných distribucích, je Plasma Active, ale i to ještě bude potřebovat nějaký čas.

Řeči Canonicalu, že začne prodávat tablety s Unity, mi přijdou jako utopie. V dnešní době je celá řada mnohem lepších prostředí pro dotykové obrazovky a ty prostředí mají na rozdíl od Ubuntu i zásobu aplikací, které jsou dělané pro dotyk. Ono i kdyby bylo prostředí udělané dobře, tak pořád budou chybět aplikace. Empathy, Thunderbird, Nautilus apod. se opravdu blbě ovládají na dotykové obrazovce. Věřte mi, zkoušel jsem to.
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
humble visionary 9. 10. 2012, 00:13:20
Odpovědět  Odkaz 
ja nechapem vyznam nahladu Activities, dneska nikdo nezatvara okna snad, inac ostatne veci okrem shellu krok dopredu
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
maroš 10. 10. 2012, 04:59:09
Odpovědět  Odkaz 
Zvedavý som veľmi, vyzerá to dobre. Škoda zmrzačenia Nautilusu. Nejaké alternatívy?
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Lukáš 10. 11. 2012, 11:55:55
Odpovědět  Odkaz 
Tak jsem to vyzkoušel na ubuntu 12.10 a řeknu vám,že nic horšího jsem snad neviděl. Mám takový pocit,že Gnome se snaží o to co nejvíc znepříjemnit lidem práci. Mě se na tom vždy líbilo,že por domácí využití s občasnou kompinací Tv jako druhej monitor mi vše fungovalo. Což se o KDE úplně říct nedá. Když přišlo Gnome 3 tak jsem z toho měl smíšené pocity,ale nakonec si zvykl a spár vylepšními jsem na tom dokázal normálně pracovat,ale co má být proboha tohle?

Spodní panel nebo systray nebo jak se to správně nazývá, vyzkočí tlakem na spodní obrazovku?
Jestli je tlak projetí celé desky stolu než se ta věc vynoří tak já jsem další papež. A když se to konečně vynoří a já tam mám svoje konverzace s přáteli, kteří kašlou na to aby všude vystavovali svou fotku hledat který je ten správný.

Pak ikona aplikace? Další superbullshit. Jako pokud by chtěli vývojáři trhat rekordy v naježděnejch kilometrech myší tak je to správný krok.

Nechápu co všichni šílí s dotykovými obrazovkami. Kolik z Vás používá gnome na dotykové obrazovce?

Omlouvám se ,že takhle pomlouvám cizí dílo. Nejsem žádnej profík,ale k linuxu jsem přešel z windows protože se mi líbila ta myšlenka s kterou se dere na svět. Chápu,že když je zadarmo tak od toho nemůžu čekat,že to bude bůh ví jak dokonalí,ale nechápu proč někdo ničí svou jinak výbornou práci. Gnome bylo vždy můj favorit. S ničím jiným se mi nikdy nepracovalo tak dobře jako právě s ním,ale po příchodu gnome 3.6 se mit aky nepracovalo s ničím tak špatně jako právě s ním.

Považuji se za běžného uživatele. Neprofesionál v IT svéře. A tak nějak jsem myslel,že fedora s Gnome právě chce cílit na takovéhle uživatele a tak jsem k ní přešel z ubuntu a jeho unity, který mi taky nepříde se svým dashem nijak zvlášť praktický.

Myslím,že první koncept Gnome 3 byl nejlepší a od té doby mě to dost odrazuje to používat.
S takovýmhle krkolomným ovládáním v kterým člověk bude bloudit vždycky si myslím,že si jednou nikdo nekoupí ani tablet s něčím takovým.

Omlouvám se za nepřesné výrazy a názvy a asi i chyby. Jen jsem to teď nainstaloval ze zvědavosti a jediné o čem mě to přesvědčilo,že bude nejlepší najít rychle návod jak to zase odinstalovat.

Jen jsem chtěl vyjádřit svůj názor jako klasický uživatel PC.
Petr Valach Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Petr Valach 10. 11. 2012, 13:07:52
Odpovědět  Odkaz 
Povím vám něco víc o svém přístupu. Možná by pro vás mohl být užitečný. Nejsem ten, kdo by měl jen jeden desktop - mám jich tuším šest. Samozřejmě jen některé používám více než méně - KDE, Unity, XFCE. S ohledem na to, na co mám náladu a co zrovna dělám. O leckterých mouchách vím (správně připomínáte monitory v KDE). Žádný z desktopů není úplně total super. Ale v podstatě jsem spokojený s těmi, které používám.

Je to jedna z mých úchylek - zkoušet, testovat, vylepšovat. Takže mám vymazlené desktopy a pracovní prostředí programů (to se týká hlavně těch pro widle). Prostě pokud vám nevyhovuje Gnome (Gnome Shell?), vyzkoušejte něco jiného. Já mám Gnome Shell jen proto, abych se podíval, jak vypadá a funguje. Ale normálně bych s ním nevydržel, to není desktop pro lidi :-) ne, přeháním, je poměrně fajn, dokázal bych s ním existovat, ale prostě když mám lepší možnosti, proč jich nevyužít. Je to asi tak, jako když - a to mě někdo ukamenuje - proč bych měl používat Inkscape, když můžu mít super kvalitu v podobě CorelDraw (a od této noci konečně i s efektem vector blur)? Je to o hledání a přizpůsobení. Prostě je třeba nebýt šovinista, nevyhraňovat se zbytečně vůči jakémukoliv softu, být otevřený a zkoušet. Nezamilovat se do nějakého kusu softu, jen ho zkoušet používat a přizpůsobit si ho v rámci možností. Pak se vyhnete frustracím.
Re: Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Lukáš 10. 11. 2012, 16:06:23
Odpovědět  Odkaz 
Ano to máte pravdu,ale toho Gnome je škoda. Aspoň pro mě to před uvedením těchto "vylepšení" začalo být prostředí z kterého jsem přepínat nemusel. Já ani žádné specializované programy nepotřebuji. Občas něco,ale vystačím si s opensource. S windows jsem se už dokázal rozloučit a nepotřebuji je.

Rozčarování bylo dvojí, protože jsme nainstaloval nové ubuntu a k tomu nové gnome a nevím proč mi začali blnout i nějaké jiné věci za což dávám vinu ubuntu, tak proto jsem se vyjadřoval možná až moc agresivně.

Jenže kůli podobným změnám začínám uvažovat o tom,že na disk nainstaluji zpět windows a začnu dělat nějakou práci v nich. Nyní jsem hledal linux na který bych s emohl spolehnout amohl ho mít v práci, nalezl jsme i programy které by mi zabezpečili vše k práci. Takovéhle drastické změny mě,ale nutí přemýšlet na zakoupením licence win7 a tak mě to mrzí.

Je to škoda. Myslím si,že Gnome si tímhle bykopalo docela slušnej hrob. Minimálně na cestě k hromadnějšímu nasazení mezi normálníma lidma.S takovýmhle přístupem bych se při dalším užívání Gnome bál každý další aktualizace. Abychse do toho dokázal vůbec přihlásit a pak to zase aspoň vypnout - s nadsázkou řečeno. Bylo to, aspoň pro mě, dobrý prostředí.
Petr Valach Re: Re: Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Petr Valach 10. 11. 2012, 17:23:42
Odpovědět  Odkaz 
OK, taky používám widle, protože dělat grafiku ve virtuálu se jako moc nedá. (A to nedělám bůhvíco, jsem hochštapler.) Gnome nepoužívám čistě jen proto, že je ošklivý jak komunista přelakovaný na modro. Nevyhovuje mi tam víc věcí, ale pro mě čistě UI je nehorázně ošklivé a tak 100 let po opicích. Mimochodem zjistil jsem, že třeba Unity nevypadá tak hrozně, je to celkem snesitelné a i pěkné, ale přece jen jsem radši za jiný motiv než ten, který je výchozí...

Jestli nejste spokojený s Gnome, myslím, že vaše kroky mohou směřovat směr Synaptic. balík kubuntu-desktop - a jede se. Slibuju vám spokojenost, i když z počátku asi budete tápat.

Mám ubuntu jako vy, gnome-shell jako vy a teď už nemám s ničím problémy... Mám pro vás dost blbé zjištění. Když si nainstalujete widle, musíte pořešit antivirák, firewall a pár dalších ptákovin - ale normálně fungujete. V případě linuxu, konkrétně ubuntu, tomu tak není. Následuje řada procedur k tomu, aby ten systém vypadal normálně, fungoval normálně a dalo se s ním žít. Ale pak to stojí za to...
Re: Re: Re: Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Lukáš 10. 11. 2012, 18:55:12
Odpovědět  Odkaz 
Ano, já jsem s kubuntu taky už nějaký čas koketoval. Nainstaloval jsem si i fedoru, která se snaží být taky user-friendly,ale zase u toho člověk musí sedět a doinstalovat tam toho kupu po instalaci. KDE je docela hezký,ale narážím tam na dost věcí , které mi nesedí. Asi je to tím,že jsem zvyklý na věci již daný v gnome v ovládání a pod.

Teď jsem zkusil nainstalovat Mint. Cinnamon už jsem zkoušel na ubuntu a fedoře,ale četl jsem o Mintu kde prý jede lépe. Zatím mi to taky tak připadá, tak uvidím.

Z cinnamon mám zatím pocit,že se tam zkloubily ty lepší vlastnosti z KDE a Gnome. Vzhled se dá dneska docela dobře vyladit i když to není tak pohodlný jako v KDE. Hlavně to není takovej maraton když chce člověk cokoli udělat. Je to zatím hodně mladý,ale pokud to nedostane takovou dávku LSD jako Gnome a nebo to neusne, tak si myslím,že to má hodně našláplo na kvalitní prostředí.

V unity se dá taky docela dobře pracovat to je pravda, ale vadí mi tam jak je řešený hledání aplikací. Hrozně mě to vždy zdržuje než něco najdu. Jinak mi to přijde dobře vymyšlený. Zabírá místo tam kde ho je hodně a naopak s ním šetří tam kde je to potřeba. Nebýt toho správce aplikací, tak pracuji spokojeně s ním.
GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
talpa 25. 11. 2012, 17:45:08
Odpovědět  Odkaz 
Prosím Vás na Gnome3.X prejdu jen v pripade, ze nebude obsahovat, kokotsky pohyb na veskere aktivity, z leveho horniho rohu na pravy dolni. To musel vymyslet nejaky mega chuj a navic na tom postavit cele Gnome 3 to je na par facek.
Petr Valach Re: GNOME 3.6: Nejštědřejší balík novinek od GNOME 3
Petr Valach 26. 11. 2012, 00:12:59
Odpovědět  Odkaz 
Pokud si odmyslím expresní výrazivo, tak jednoznačně souhlas. Přesně můj názor. Vzhled z roku 0 a k tomu superdebilní ovládání, které vymyslel snad opočlověk. Ani náhodou. U mě nemá místo.

Odpovědět

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz