Linux E X P R E S, Recenze knihy Ubuntu 8.10 CZ Praktická příručka uživatele Linuxu

Recenze knihy Ubuntu 8.10 CZ Praktická příručka uživatele Linuxu

Jedna ze základních pouček informatiky zní: „Když všechno selže, začni číst návod.“ Začínající uživatel Linuxu se správně ptá: „Jaký návod?“ Pro zájemce o linuxovou distribuci Ubuntu může být v tomto případě dobrou volbou kniha Ivana Bíbra a kolektivu Ubuntu 8.10 Praktická příručka uživatele Linuxu.

Kniha svými vlastnostmi na první pohled nijak nevybočuje z řady odborných příruček vydaných nakladatelstvím Computer Press. Jde o brožuru formátu A5, obsahující 272 stran textu, doplněného 229 černobílými obrázky. Na vnitřní straně její obálky jsou nalepena dvě DVD. Obě jsou instalačními médii pro českou verzi linuxové distribuce Ubuntu 8.10. První z nich pro 32bitovou, druhé pro 64bitovou verzi. Příručku lze považovat za aktualizaci předchozího vydání věnovaného Ubuntu 8.04 CZ. Svým zaměřením není určena ostříleným linuxovým profesionálům. Ti v ní pravděpodobně mnoho nového neobjeví. Naopak začínajícím nebo mírně pokročilým uživatelům může být téměř ideálním pomocníkem při jejich pronikání do tajů nejnovější verze linuxové distribuce Ubuntu. Díky dvěma přibaleným DVD ji nemusí stahovat z internetu. Standardní instalace Ubuntu 8.10 je na nich rozšířena o další užitečné instalační balíčky. Kromě toho na DVD najdete ve složku „/extra-cz/dokumentace" s bonusy ve formě elektronických publikací. Jmenujme například archiv elektronického časopisu Abíčko uživatelské příručky k Firefoxu, OpenOffice.org a GIMPu.

Obsah příručky autoři rozdělili do jedenácti kapitol. První z nich „Úvod do Linuxu" seznamuje čtenáře se základními pojmy nejen světa Linuxu, ale také svobodného softwaru vůbec. Další tři kapitoly jsou věnovány instalaci Ubuntu. Ta je probrána velice podrobně včetně řešení mnoha známých problémů. Především linuxovým začátečníkům je určena následující kapitola „Pracujeme v Ubuntu". Vysvětlení používání virtuálních ploch, úprav panelu, nastavení rozlišení obrazovky a mnoha dalších ovládacích prvků jim dokáže usnadnit počátek práce s čerstvě nainstalovaným systémem. Návazná kapitola „Aplikace v Ubuntu" je seznámí s vlastnostmi a ovládáním vybraných základních programů. Jmenujme například OpenOffice.org, Mozilla Firefox, Evolution, Rhythmbox, Eye for Gnome, Sound Juicer a Skype.

Zaměření knihy mírně přesahuje kapitola „Hry v Ubuntu". V ní autoři přibližují čtenáři značné množství počítačových her spustitelných v Linuxu a připojují mnoho užitečných rad pro jejich provoz v distribuci Ubuntu. Tak jako zbytek textu knihy i tato kapitola je provázena zvýrazněnými rámečky obsahujícími vysvětlení některých základních pojmů. I když hry nehrajete, doporučuji nevynechat krátkou subkapitolu věnovanou emulátorům.

Slovo „praktická" v názvu příručky není pouhou reklamou. Kolektiv vedený Ivanem Bíbrem je sestaven ze zkušených linuxových praktiků, a proto v textu naleznete minimum teorie a maximum praktických rad. Dovolte mi citát:

Jednoduchá a zapamatovatelná rada: pamatujte na to, ze jakmile po vás systém vyžaduje heslo, provádí se akce, která ovlivní celý jeho běh a funkčnost. V takovém případě nikdy nedělejte, čemu nerozumíte, nemusí to skončit dobře."

Největší důraz na praxi je kladen v posledních třech kapitolách Zkrášlujeme a zlepšujeme Ubuntu, Správa systému, Časté dotazy a problémy. Právě poslední jmenovaná vychází z dlouhodobých zkušeností s distribucí Ubuntu a jejích klonů. Zde už kniha nepomáhá jen začínajícím uživatelům, ale na své si přijdou i ti o něco zkušenější. Ačkoli nepatřím do cílové skupiny, pro kterou je kniha určena, s chutí jsem si tuto část přečetl. Přece jenom vyhledávání řešení některých problémů na internetu je zdlouhavá práce. A to nepočítám čas, když návod nenaleznete a problém řešíte vlastními silami. Přes všechnu fundovanost ani tato kapitola nevybočuje z mezí srozumitelné praktické příručky určené pro běžné uživatele Linuxu a nikoli linuxové profesionály.

Text příručky je rozšířen o velké množství internetových odkazů. Zde své ovoce nese především spolupráce autorů knihy s portálem www.linuxexpres.cz, ale odkazy se neomezují jen na něj. Právě díky odkazům do tématicky relevantních míst internetu může kniha přinést mnohem větší množství informací, než je možné vměstnat do jejích stránek. Jako každý v oboru IT jsem musel přečíst spoustu odborných příruček a knize Ubuntu 8.10 CZ přidávám ještě jeden významný bod k dobru. Příjemně se čte. Pro zájemce o aktuální verzi Ubuntu a distribucí od ní odvozených vysoce doporučuji.

Ivan Bíbr a kolektiv. Ubuntu 8.10 CZ Praktická příručka uživatele Linuxu. Computer Press, Brno 2009. 272 stran černobílých. 2×  DVD-ROM. 397 Kč/17,83 €. ISBN: 978-80-251-2332-4.

Elven 16. 02. 2009, 16:55:47
tuto knizku som uz niekde videl... tiez som na nu pisal recenziu. a je to dobra vec, pacila sa :)
HonzaSuk 18. 02. 2009, 18:14:44
Knihu Ubuntu 8.10 jsem si také přečetl, protože jsem se chtěl dostat do problematiky Linuxu. Ve článcích jsem zjistil, že Ubuntu je nejlepší distribuce pro začátečníky a jelikož právě kniha vyšla, volba byla jasná. Musím souhlasit, že se kniha čte dobře. V knize jsem nalezl mnoho rad, ale popravdě řečeno - dříve, než knihu dočtete dokonce, naučíte se Ubuntu ovládat intuitivně sami a více se v knize nedočtete. Většinu problémů, se kterými jsem se setkal, v knize nenajdete ale vyřešíte je díky internetu. Pokud už jste vícekrát instalovali konkurenční OS, nebude pro vás pochopení Ubuntu problém.
Knihu jsem však předal sestře, které se experimentálně na počítači objevil nový systém. A právě pro tyto účely je více jak polovina knihy nepostradatelným pomocníkem.
jan 21. 02. 2009, 13:53:06
Koupil jsem si tuto prirucku, zda se mi ze je celkem dobre spracovana. Uvital bych ale take neco vic o nastaveni ubuntu. Nakouknul jsem do prirucky od Mandrivy a dalo by se rict ze tam toho je pomerne vice, treba jak nastavit grafickou kartu apod. Nevim jsetli existuji nejake knihy i pro pokrocilejsi, nemyslim tim ale zase nejakou komplikovanou prirucku administratora ale neco jako v tomto pripade - jednoduse a polopaticky - proste bych uvital vice informaci.
Co se tyce instalacniho dvd, tak bych rekl, ze ubuntu by melo zlepsit podporu noveho softwaru, ne ze budu cekat na open office 3 rok, nektere dalsi aplikace jsou taky zastarale, snad i podpora ovladacu - myslel jsem si ze koupi prirucky s instalacnimi dvd, se me problemy s hardwarem vice mene vyresi - stazena fedora 10 nezi na mem notebooku lepe jak ubuntu, bohuzel ani to nepomohlo - tim nechci nikoho odrazovat od koupe - kniha urcite neni k zahozeni!
PAvel 4. 03. 2009, 19:18:02
Chtěl bych se zeptat zda někdo z vás zkoušel zkontrolovat dvd? Když jsem prováděl kontrolu poprvé, tak byly na dvd 3 chybné soubory. Po reklamaci a získání nových dvd bylo při kontrole nalezeno chyb 22.

Odpovědět

Lubomír Čevela

Lubomír Čevela