Linux E X P R E S, Recenze knihy WordPress – efektivní publikování na webu

Recenze knihy WordPress – efektivní publikování na webu

Celý svět je na internetu. Kdo na něm není, je nula. Týká se to hlavně firem, organizací, ale také jednotlivců, kteří o sobě chtějí vyprávět celému světu. Aby publikování bylo snadnější, byly vymyšleny redakční systémy jako je Joomla, Drupal, Marwel a také WordPress. Poslední jmenovaný je velmi populární a v zahraničí vyšlo už několik knih právě o něm. Pojďme se společně podívat na první českou knihu pojednávající na toto téma.

Kniha má v podtitulku „efektivní publikování na webu“ a dostala se mi do rukou úplnou náhodou. Do současné doby žádná kniha o WordPressu v češtině zatím nevyšla, tak se dá říci, že je jedna o prvních z vlaštovek. Nedá se porovnat s jinými knihami stejného obsahu na českém trhu. To se může velmi brzy změnit, protože publikování na internetu je na vzestupu a informací o redakčních systémech není nikdy dost. Určitě se najdou i jiní autoři, kteří chtějí přispět svou „troškou do mlýna“ a už píší knihu právě o WordPressu. Pojďme se podívat, co vám kniha může nabídnout a stojí-li za to, abyste si ji pořídili.

Něco málo o autorovi a knize

Autor knihy Scott McNulty je odborník na slovo vzatý. Proč? Provozuje už mnoho let několik blogů, slovy knihy řečeno: “víc než je zdrávo” a velmi aktivně do nich přispívá. Několik z nich běží právě na WordPressu. V instalaci a provozování redakčního systému se vyzná a setká-li se s problémy, už ví, jak je vyřeší. Je to člověk sdílný a se svými poznatky a zkušenostmi se rád podělí s ostatními, kteří teprve s WordPressem začínají a neví, jak co nejefektivněji své webové stránky rozběhnout. Obyčejný uživatel internetu, který chce nebo musí provozovat redakční systém, může z jeho poznatků těžit.

Kniha vyšla v anglickém originále v prosinci 2008 a skoro ihned byla přeložena do češtiny. Vydána byla v nakladatelství Zoner Press v polovině roku 2009, což považuji za výkon hodný obdivu. Jak už bylo řečeno výše, je svého druhu první v českých luzích a hájích. Není ji tedy možno srovnávat s jinými knihami na našem trhu, ale to na jejích kvalitách neubírá. Spíše naopak.

Obsah

Kniha obsahuje čtrnáct logicky uspořádaných kapitol. Začíná nejprve trošku filozoficky – úvahou „Proč WordPress“. Rozebírá jeho klady a zápory. Je nutné říci, že nic z výhod ani nevýhod redakčního systému nezamlčuje. Druhá až šestá kapitola začíná instalací a pokračuje přes nastavování až po přípravy na publikování. Může vám poradit s jakými úskalími se setkáte při instalaci, na co si máte dát pozor a jak nejsnadněji předejít případným problémům. Také mě zaujala kapitola o „myšlení dopředu“. Co to znamená? Autor popisuje, jak už při přípravě svého webu musíte mít promyšleno, co na webu bude, jak bude vypadat, povolíte nebo nepovolíte komentáře k příspěvkům a jak s nimi naložíte. Také se věnuje soukromí administrátora webu.

Sedmá až desátá kapitola popisuje práci okolo samotného publikování, co s komentáři, obrázky, odkazy, apod. Dovíte se, jak spravovat příspěvky, rubriky, štítky, apod. Nejednoho z vás zajímá také vzhled jeho webu, motivy nebo rozšiřitelnost pomocí pluginů. Je důležité vědět, kde motivy najdete a jak si je můžete upravit tak, ať se líbí nejenom vám, ale je přitažlivý a zapamatovatelný i pro ostatní. To se dovíte v jedenácté až třinácté kapitole. Poslední kapitola se věnuje problémům a jejich řešení a je rozdělena na dva logické celky: Řešení potíží a Jak předcházet potížím. Úplně poslední podkapitola se nazývá Závěrečná bloggerská moudra, kde se dovíte něco o filozofii autora knihy – Scotta McNultyho.

Zpracování

Celá kniha je psána patkovým písmem a dobře se čte, ale nejen kvůli tomu je „čtivá“. Autor popisuje některé postřehy humornou formou s mírnou nadsázkou, proto je daná problematika lépe zapamatovatelná. Také jsou použity v hojné míře netříděné seznamy. Přispívá to k přehlednosti a pochopitelnosti mnoha možností, které redakční systém má. Pro poznámky nebo postřehy ze života je použit šedivě podbarvený rámec s bezpatkovým, skloněným písmem. Takové písmo se čte hůře a pomaleji, proto nemůžete spěchat. Je to asi účel, protože právě v rámcích jsou mnohdy velmi důležité informace.

Kniha je doslova „nabita“ obrázky, i když jsou pouze černobílé. Musím se přiznat, že při hledání stránek bez obrázků jsem se s velkým úspěchem nesetkala. Přispívá to k názornosti a přehlednosti problematiky, a pokud byste si nevěděli rady kde máte dané nastavení hledat, obrázek vám napoví.

Koupit či nekoupit?

Zda koupit nebo nekoupit knihu o WordPressu vám neřeknu. Nevím, jaké máte bloggerské nebo redakční cíle. Nemohu ji ani doporučit, protože se doporučuje velmi vřele sama tím, že jako autora má vynikajícího bloggera Scotta McNultyho. A to mluví samo za sebe.

Základní informace o knize

Název: WordPress – efektivní publikování na webu
Autor: Scott McNulty
Překlad:RNDr. Jan Pokorný
Rozměry: 168x230
Rok vydání: 2009
Počet stran: 256
Typ vazby: brožovaná
Barva: celobarevná
Nakladatelství: Zoner Press
ISBN: 978-80-7413-042-7
Běžná cena: 289 Kč

Zdenek 5. 03. 2010, 09:22:32
"Jak už bylo řečeno výše, je svého druhu první v českých luzích a hájích. Není ji tedy možno srovnávat s jinými knihami na našem trhu, ale to na jejích kvalitách neubírá. Spíše naopak."

No, neřekl bych tak jednoznačně, že je svého druhu první a není možnost srovnávat. Co kniha o Drupalu od Jana Polzera? Ač se jedná o jiný CMS, tak minimálně styl knihy, přístup k popisu práce s CMS a další volovinky ohledně publikování na webu pomocí systému "XY" je určitě porovnatelný. Takže v tomto směru by se dalo s vaším tvrzením polemizovat... ;-)
Irena Šafářová Recenze knihy WordPress – efektivní publikování na webu
Irena Šafářová 5. 03. 2010, 10:00:27
Dalo by se polemizovat, souhlasím. Myslela jsem svůj výrok hlavně směrem k WordPressu, ne k jiným redakčním systémům.