přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, GIMP 2.8: Práce v jednom okně

GIMP 2.8: Práce v jednom okně

gimp.png

Po více než třech letech vyšla další stabilní verze známého grafického editoru GIMP. Přináší podporu práce v jednom okně, po které část uživatelů tolik volala, pár nových vlastností a především řadu vylepšení nástrojů a pluginů. V neposlední řadě je znát příprava na velké změny.


Nový úvodní obrázek Nový úvodní obrázek

Režim s jedním oknem

Část uživatelů již dlouho volala po možnosti panely nástrojů a jiná dokovatelná okna spolu s pracovní plochou umístit do jednotného okna. Toto přání se jim vyplnilo, ve verzi 2.8 totiž najdou nabídku Okna | Režim s jedním oknem, která výchozí sestavení pro obrázek a dva oddělené panely sjednotí. V podstatě se jedná o přechod od rozhraní SDI k MDI. Tento režim není výchozí, pokročilí grafici pracující v rámci více pracovních ploch si ho tudíž ani nemusí všimnout.

Režim s jedním oknem Režim s jedním oknem

Maticové uspořádání dialogových oken

Nezapomnělo se ani na část pokročilých uživatelů pracujících na více monitorech. Práce v tomto režimu bývá značně individuální nejen z pohledu jednotlivých uživatelů, ale taky z pohledu typu právě prováděných úprav. Dokovatelná dialogová okna lze nyní dokovat nejen pod sebe, ale také vedle sebe a mít tak vždy vše potřebné na očích a přehledně v jednom okně. Vytváření takových matic je navíc velmi jednoduché, postačí si otevřít kterékoli okno z nabídky Okna | Dokovatelná dialogová okna a prostým přetažením na okraj jiného okna je seskupit, případně přetažením doprostřed vytvořit přepínatelnou záložku známou již z předešlých verzí. Vize vývojářů je taková, že jeden monitor bude zaplněn jedním maticovým oknem s nástroji.

Maticové uspořádání dialogových oken Maticové uspořádání dialogových oken

Seskupování vrstev

Nově lze vytvářet skupiny vrstev, což se bude hodit především u složitějších úprav s mnoha vrstvami. Seskupení bude stát nejen za mnohanásobným zpřehledněním, ale taky za zefektivněním přemísťování v celé skupině vrstev.

Seskupování vrstev Seskupování vrstev

Editace textu přímo v obrázku

Základní editaci textu je nově možné provádět přímo v obrázku bez volání dalšího dialogového okna. Většina nástrojů a pluginů renderovaných v obrázku byla portována do knihovny Cairo. Probíhající úkon, který byl dříve znázorňován ve status-baru, byl rovněž nahrazen ukazatelem přímo nad obrázkem. Portace do Cairo zajistí čistší a antialiasovaný vzhled pomocných pravítek apod.

Editace textu v obrázku Editace textu v obrázku

Stav probíhajícího úkolu renderovaný pomocí Cairo Stav probíhajícího úkolu renderovaný pomocí Cairo

Jednoduché matematické operace

V dialogu pro změnu velikosti obrázku a v dalších částech GIMPu lze využít přidané inteligence. Beze změny jednotek z roletového menu je možné zadat jednotky např. v metrech prostým napsáním 0.1 m, případně využít vnitřní kalkulátor – 10 cm+2 px apod.

Inteligence škálování Inteligence škálování

Oddělené ukládání a export

Ukládání rozpracované grafiky nyní probíhá vždy do nativního formátu xcf bez ohledu na to, v jakém formátu byl obrázek otevřen. Pro uložení do jiného formátu byla přidána položka Export. Jedná se o změnu, která bude zpočátku trochu „bolestivá“. Vývojáři naštěstí nezapomněli na klávesovou zkratku: pokud chcete ponechat upravenou fotografii v původním formátu, zapomeňte na [Ctrl-s] a nově musíte pro export použít [Ctrl-Shift-e].

Dynamika štětce

Dynamika štětce a ostatních kreslících nástrojů byla značně rozšířena, v nabídce dynamických vlastností přibyla celá řada předdefinovaných. V případě potřeby je samozřejmě pořád možné nastavit vlastní dynamiku štětce pomocí mapovací matice nebo křivek.

Nastavení dynamiky stopy Nastavení dynamiky stopy

Transformace pomocí klece

Transformace pomocí klece je zcela nový přírůstek do základních nástrojů pro transformaci a je k nalezení přímo v panelu nástrojů, případně pod klávesovou zkratkou [Shift-g]. Nástrojem lze volně transformovat vybraný objekt pomocí vytvořené klece a přemisťováním libovolného počtu záchytných bodů. Obzvláště výkonný je u oddělených objektů bez pozadí, například v rámci vrstev; ve fotografii je potřeba chvilka cviku a opatrnosti.

Transformace pomocí klece Transformace pomocí klece

Štítky

Stopám, vzorkům a přechodům lze nově přidávat štítky a na jejich základě filtrovat zobrazené seznamy. V případě velkého množství těchto zdrojů může být správné oštítkování zdrojem nemalé úspory času.

Štítky Štítky

Nové posuvníky

Nově jsou použity posuvníky, které by měly potěšit uživatele tabletů; kombinují číselné zadávání se samotným posuvníkem.

Nové posuvníky Nové posuvníky

Spousta dalších změn, i „pod kapotou“

Pro kompletní seznam změn můžete nahlédnout na domovské stránky projektu. Hodně se toho odehrálo i „pod kapotou“, část kódu využívá knihovnu GEGL, v příštím vydání 2.10 by mělo být do GEGL přepsáno vše, verze 3.0 by měla být portována do GTK 3. Vývojáři slibují značně zkrácený cyklus vydávání nových verzí. Na co se můžete těšit, najdete ve vytvořené roadmapě.

Nahoru

Příspěvky

Lukáš Jelínek GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Lukáš Jelínek 9. 05. 2012, 02:04:26
Odpovědět  Odkaz 
Během krátké práce s GIMPem 2.8 už jsem si na rozdělení uložení/export stihl několikrát pořádně zanadávat. Chci si uložit obrázek (samozřejmě do některého z klasických webových formátů, XCF jsem nikdy nepoužíval), napíšu název a ... ono mě to seřve. Očekával bych, že mi to aspoň v tu chvíli nabídne export. Ale ono ne. Ono mi to řekne: „Jsi debil, touhle funkcí to uložíš jen do XCF.“ To se někdo praštil o futro nebo co?
Miroslav Hrončok Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Miro Hrončok 9. 05. 2012, 03:03:49
Odpovědět  Odkaz 
Taky to tak vidím :(
Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
nepřihlášený 9. 05. 2012, 08:59:20
Odpovědět  Odkaz 
Pokud jsou vývojáři schopní sebereflexe, vyjde urychleně 2.8.1
Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
PetBad 10. 05. 2012, 08:56:59
Odpovědět  Odkaz 
No právě. To je takový problém, naprogramovat dialog tak, aby detekoval napsanou příponu a nabídl pak ten "nový" dialog s exportem, když už to za každou cenu musí dělat hůř a složitěji, než to bylo?
Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Buňák 9. 05. 2012, 09:10:45
Odpovědět  Odkaz 
Tahle "vymoženost" byla už ve verzi 2.7.2 mám ji tu v PC tak jsem se schválně díval.
František Bártík Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
František 9. 05. 2012, 12:43:15
Odpovědět  Odkaz 
Pokud se nepletu, GIMP používá sudá čísla minor verzí pro finální řadu a lichá čísla pro vývojovou řadu. Jinými slovy řada 2.7 označuje řadu 2.8 před svým dokončením. Proto řada 2.7 nutně musí obsahovat vlastnosti chystané do řady 2.8.
Andrej Pavelka GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Andrej Pavelka 9. 05. 2012, 09:43:56
Odpovědět  Odkaz 
Ja som zvedavý, kedy konečne tam bude vstavaná podpora CMYK a ďalšie veci, po ktorých sa už toľko rokov volá.
Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Marv-CZ 9. 05. 2012, 10:57:15
Odpovědět  Odkaz 
V 2.10, až bude dokončen přechod na GEGL.
Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Bubák 9. 05. 2012, 15:59:44
Odpovědět  Odkaz 
Takže kolem roku 2016:-(
GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Michal 18. 05. 2012, 10:15:55
Odpovědět  Odkaz 
Jsem moc rád, že se Gimp trošičku pohnul. Pro mě osobně tam tolik změn nebylo, protože vždy používám vývojovou verzi. Myslím si, že by ale měli zapracovat trochu více. Např. aby bylo vše "interaktivní", kdo měl někdy Photoshop, jistě ví o čem píšu. Třeba stín u textu rovnou vidíte a upravujete, dokonce to můžete "tahat" i myší, s textem se v Photoshopu pracuje nádherně - barevné přechody, nejrůznější stíny, ohraničení textu atd... Dále co třeba clipping mask? a podobné vychytávky. Nejde přes ctrl, ani jinak vybrat více vrstev najednou!!! V gimpu jde sice všechno taky jako v Photoshopu, ale jaksi o 500% pomaleji :-(
Navíc CS6stka znatelně, ale opravdu znatelně zrychlila. Takže to vidím tak, že by GIMP měl trošku sebekriticky tyto věci zohlednit.... i když chápu, že po programu zdarma, nemůžeme chtít to, co po profesionálním nástroji za "desetitisíce". Sice píšu spíš s pohledu toho Photoshopu s kterým pracuji již mnoho let, takže je možné, že v GIMPU to taky nějak jednodušeji jde, ale zatím mi přijde GIMP takový amaterský nedodělek, bohužel i přes to, že mu fandím a snažím se ho také používat.
Vlastimil Ott Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Vlastimil Ott 18. 05. 2012, 21:25:42
Odpovědět  Odkaz 
Cílem vývojářů určitě není vytvořit klon Photoshopu... http://gui.gimp.org/index.php/Vision_briefing
Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Michal 19. 05. 2012, 00:21:33
Odpovědět  Odkaz 
Nojo, on je to takový "tajný nesplněný sen".... i když zase je pravda, že kdyby si vzal nějaké ty "vychytávky" s PS, tak by to GIMP posunulo a kdyby si vzal polovičku věcí z http://gimp-brainstorm.blogspot.com tak je možná za chvilku i "lepší" než PS. Já osobně GIMPU moc fandím a samozřejmě by mě hodně potěšilo, kdyby se v něm pár věcí z PS objevilo (nebo alespoň z brainstormu) - např. clipping mask, rotate canvas, efekty na písmu, vybírání více vrstev, ... Ale i tak je GIMP plně dostačující a konkurence schopný, tak uvidíme, jak se bude dále vyvíjet.
GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Jan Daniel 2. 07. 2012, 09:37:05
Odpovědět  Odkaz 
Já teda vždcky zkládal do XCF a při posledním uložení výsledku jsem volil "Uložit kopii jako..." z tohoto pohledu se mi práce a archivace neztrátového originálu a finální "export" zdají být naprosto v pořádku.
Pokud si běžný člověk napíše text, uloží do PNG a druhý den zjistí, že text nejde změnit, bude rozčarovaný... trochu vynucovat zachování nativního formátu mi přijde super. Jako si Word udržuje DOC a exportuje PDF nebo Photoshop udržuje PSD a exportuje TIF.
GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Mikuláš 5. 03. 2013, 19:36:48
Odpovědět  Odkaz 
Čo sa týka kritiky problému s "Uložiť" do natívneho formátu .xcf, resp. samostatnej voľby "Exportovať" do ostatných formátov, vidím to ako prehnané. Používam GIMP niekoľko rokov, z hľadiska "FREE" SW ide o bezkonkurenčnú záležitosť, klobúk dolu pred vývojármi. Preto mi minimálne FORMA kritiky ako napr. "... To se někdo praštil o futro nebo co?" príde ako vyjadrenie neúcty k ľuďom, ktorí sa snažia iným ľuďom ZADARMO ponúknuť solídny program. Na uvedenú novinku som si zvykol v priebehu niekoľkých dní - predsa dopredu viem, v akom formáte chcem vytvorenú grafiku, obrázok uložiť. A podľa toho vyberiem voľbu!

Myslím, že každému "neprofesionálovi" by malo byť jasné, že ZADARMO nedostane COREL ani PHOTOSHOP. Novinky v 2.8 sú podľa mňa prínosom. Napr. textový editor dokáže toho oveľa viac, rovnako je pokrokom zoskupovanie vrstiev a možnosť presúvania napr. textu spolu aj s tieňovaním v jednom celku. Ak mi GIMP nepostačuje, použijem COREL. Pre tvorbu webu plne postačuje ...
Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
HB 7. 03. 2013, 19:41:00
Odpovědět  Odkaz 
Ja s novým způsobem export-vs-uložit problém nemám. Stačí přemapovat klávesové zkratky tak aby vám to vyhovovalo.
Já mám ctrl+s="export do jpg" a ctrl+Alt+s="uložit".
S použitím dynamických klávesových zkratek je změna hotová za dvě minuty :-).
Jen se trochu divím, že někteří zkušení GIMP uživatelé, kterým nové zkratky nevyhovují, to tak ještě nemají.
Lukáš Jelínek GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Lukáš Jelínek 5. 03. 2013, 20:23:10
Odpovědět  Odkaz 
Jsem ten, kdo řekl „To se někdo praštil o futro nebo co?“, takže se k tomu vyjádřím. Ano, kritika je to ostrá, ale za vyjádření neúcty ji nepovažuji. Když mi někdo něco takového napíše k mému softwaru (což se občas stává), vede mě to obvykle k zamyšlení, jestli nedělám něco špatně.

Samozřejmě se nelze nikdy zavděčit všem. Ale současně: pokud má program sloužit skutečně uživatelům (a ne že jim je jen předhozen produkt původně vzniklý pro vlastní/vnitřní použití), měl by jim být skutečně k ruce a ne je mučit, jako to dělají například některé produkty státní správy (v čerstvé paměti mám například webový portál OTE pro provozovatele obnovitelných zdrojů energie, který považuji za pomstu politiků solárníkům).

Není žádný důvod se domnívat, že "zadarmo" člověk získá horší software než za peníze. Současně ani nejde o to, že by například GIMP musel nutně umět všechno to, co umí Photoshop. To ale naprosto nic nemění na tom, že by GIMP neměl uživatele mučit. Pokud budu chtít být vystaven trýznění a ponižování, zajdu si do S/M salonu. Ale při používání softwaru masochistické zážitky neočekávám.
Vlastimil Ott Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Vlastimil Ott 5. 03. 2013, 22:26:35
Odpovědět  Odkaz 
Máš pravdu... ale já jsem zjistil, že už jsem si [taky] zvykl. Tu logiku chápu, i když se mi to taky nelíbilo.
Petr Valach Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Petr Valach 6. 03. 2013, 00:21:36
Odpovědět  Odkaz 
Klid, pane Jelínku... vyzkoušejte skutečný profesionální rastrový editor a takováhle prkotina vám nakonec na gimpu přijde jako ta nejmíň zoufalá.
Lukáš Jelínek Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Lukáš Jelínek 6. 03. 2013, 01:00:18
Odpovědět  Odkaz 
Jediný "profesionální" (dávám do uvozovek, protože většina grafiků o všech ostatních mluví s těžkým despektem) je Adobe Photoshop :-) Nepoužívám - "neuživil" bych ho a nelegálně ho používat nebudu. Souběžně s GIMPem dlouhodobě používám hlavně Corel Photopaint (a na běžné úpravy fotek nyní skoro výhradně Corel AfterShot Pro - zkoušel jsem i leccos dalšího včetně Adobe Lightroom a Darktable, ale na každém mi něco vadilo) a v něčem je lepší než GIMP, v něčem horší. Ale nic srovnatelného s tím zmíněným "úderem" o futro (používám 2.8 už asi 9 měsíců a stále jsem si nezvykl - každou chvíli dám "Uložit" a zjišťuji, že tudy cesta nevede) hned tak v nějakém program není.
Petr Valach Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Petr Valach 6. 03. 2013, 01:49:08
Odpovědět  Odkaz 
Popravdě ta změna přístupu k ukládání/exportu je fakt divná, ale nakonec musím uznat, že to má něco do sebe... například rovnou můžete daný importovaný obrázek přepsat. A je to logické, protože skutečně ve všech programech se ukládáním rozumí uložení do nějakého nativního formátu souboru, exportem pak skutečně uložení pod jinou příponou...

Programy. Je to otázka, co kdo potřebuje a na co. Pokud chcete jen upravovat fotky nebo si přejete i něco tvořit... Photoshop je dobrej, protože je to moloch se spoustou funkcí, ale ovládání je v ledačems dost děs. Photo-Paint je docela dobrý, ale z ovládání jsem dost otrávenej. Co vypadá použitelně, to je PaintShop Pro. Nemá cmykovou podporu, ale má aspoň live preview a spoooustu funkcí, vynikající algoritmus a především je to profesionální program. Ne, Darktable prosím fakt ne, opravdu ne...
Petr Valach Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Petr Valach 6. 03. 2013, 01:51:18
Odpovědět  Odkaz 
Teda - je to dost blbý na linuxovém webu pod gimpovským článkem propagovat komerční programy. Je mi líto, jsem s tím zklamaný. Na grafiku prostě je Linux nepoužitelný, protože v něm nelze použít NORMÁLNÍ grafické programy, jen nějaké přiblblé atrapy. Omlouvám se, tak to prostě je. Kdo je trochu na výši a není masochista, potvrdí. Nepředpokládám, že do 10 let by se něco změnilo, takže můžu Linux v tomto ohledu používat jen na to, abych na něj koukal...
Otakar Haška GIMP 2.8: Práce v jednom okně
otula 7. 03. 2013, 22:01:17
Odpovědět  Odkaz 
Nejspíš šlápnu do vosího hnízda, ale fascinuje mne, jak se na linuxovém serveru dokážou lidé rozhořčovat nad vcelku nevinnou kombinací save/export ještě asi 3 roky poté, co se v GIMPu objevila... Já jsem si na to zvyknul asi za 10 vteřin (tedy po prvním překvapení, že je to jinak, než to bylo). A nejsou to snad právě uživatelé Linuxu, kteří přesvědčují uživatele Windows, že přechod je snadný, že je to ***jen o zvyku***?

Mne osobně na GIMPu stresuje něco úplně jiného. Už to bude pomalu rok, co na svět kouká vývojová verze 2.9, kterážto je historicky první zcela nepoužitelnou vývojovou verzí, a jímá mne hrůza, když vidím, že se to za celý ten čas vůbec nezlepšilo. Člověk vezme štětec, chce udělat čáru, takže popojede s myší, jenže kurzor za ním doběhne až po pár vteřinách (pokud vůbec doběhne, a neskončí v polovině trasy). A procesor je touto "složitou" operací vytížen na 100 %. Když to vidím, tak mám obavu, že to nebude o moc lepší ani po vydání finální verze - pak už bude každému, kdo nemá 8jádrový procesor, úplně jedno, jakým způsobem se ukládá do JPEG...
Petr Valach Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Petr Valach 8. 03. 2013, 01:08:12
Odpovědět  Odkaz 
Tak - přesně jste to vystihl. Neoptimalizovaný program s hrozným vykreslovacím enginem, jen málokdy normální live náhled, color management nic moc (ale dobrý), potom něco jako ořezová maska neznámo kde a takhle bych mohl pokračovat...

Gimp používám fakt jen v krajní nouzi. Sice se s ním pracuje líp než s Photo-Paintem, ale je to děs. Takový tiskař by měl radost, kdybych mu poslal dílo vytvořené v gimpu a jako že si přeju ofsetový tisk na banner... no, kdyby to byla velká reklama, tak bych to ani neudělal, protože by mi gimp zkapal, nebo spíš komp.

Opravdu file-export dialog je to poslední, čím by mě měl gimp iritovat.

Ale co... co Gimp. Co takový Inkscape. To je teprv lahůdka. Vůbec programy využívající to "gimpovské" rozhraní a odvozeniny (což je patrně i případ Inkscapu) jsou hrůzné, hrůzné.... Nemůžete přesvědčit člověka, který je zvyklý na normální programy, aby začal používat něco takového. Jestli se tohle nezmění, bude Linux pořád jen někam do kanclu anebo pro amatéry.
Otakar Haška Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
otula 8. 03. 2013, 08:12:37
Odpovědět  Odkaz 
Já zase až tak kritický ke GIMPu nejsem :-) Dívám se na něj z toho pohledu, že pro Linux lepší program na retušování fotografií není, pracuje se mi v něm velmi dobře (až na některé detaily jako je třeba nezobrazení průhlednosti při resize/rotaci vrstvy). Dokonce mohu, a to bez jakéhokoliv open source fanatismu, říct, že _v rámci funkcí, které umí_, se mi v něm pracuje lépe, než v Adobe Photoshopu, takže například v práci, kde mám na stole Windows s Photoshopem, dávám GIMPu přednost, pokud nepotřebuji něco, co GIMP neumí. Vaši kritiku ale chápu a určitě Vás nebudu přesvědčovat o opaku - GIMP své nedostatky má - a záleží jen na tom, zda člověk pro práci potřebuje, nebo nepotřebuje zrovna ty chybějící/nedokonalé funkce. Ovládání už je pak otázkou čistě subjektivní. Já podobně vnímám i LO/MSO. Jednou ze stěžejních funkcí, kterou opravdu velmi hodně využívám, je hromadná korespondence (nikoliv pro tisk obálek, ale pro spoustu jiných věcí), která je ve Wordu úplně parádně zpracovaná, kdežto v LO/OOo je nepoužitelná. Hodně využívám i ten opovrhovaný Access, protože na určitý okruh věcí je to zcela bezkonkurenční program. Takže ačkoliv doma jsem s LibreOffice maximálně spokojen, v práci bych se MSO Pro nevzdal ani za zlaté prase.

S Inkscape s Vámi bezvýhradně souhlasím. Když fakt nutně potřebuji doma něco vektorového udělat, pustím si Xaru...
Petr Valach Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Petr Valach 8. 03. 2013, 08:37:39
Odpovědět  Odkaz 
Na gimpu jsem se učil rastrovou grafiku... dodneška ho samozřejmě používám, ale jen na něco. Samozřejmě ho mám i v práci.

Hromadný tisk jsem zatím nemusel řešit, možná zaplaťpánbůh, LO se mi líbí a nějak extra vážné výhrady nemám. MSO nepoužívám vůbec, ani v práci.

Na vektorovou grafiku požívám výhradně CorelDraw. Říká se, že dobrý grafik si poradí s jakýmkoliv programem. Nakonec bych si i já poradil s ledačíms, i s tím Inkscapem, ale nejsem dobrý grafik. Nejsem žádný grafik. Jsem hochštapler. Takže asi tak.
Otakar Haška Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
otula 8. 03. 2013, 09:19:53
Odpovědět  Odkaz 
Já jsem se rastrovou grafiku naučil z knihy Adobe Photoshop 4. Když pak přišel GIMP ve verzi 2, vklouznul jsem do něj jak po másle :-) (velká škoda, že tuto verzi nepostavili na Film Gimpu, mohl být dnes úplně jinde)

Není to jen hromadný tisk jako takový, dají se v tom dělat různé štítky, z databáze vyplňované formuláře, nebo třeba - když je ta plesová sezóna - tombolové lístky a podobné věci.

Corel Draw se raději už vyhýbám, protože všechny verze, vyšší než 3, ke kterým jsem sednul, se mi povedlo do pár minut shodit. Ale pokud bych si měl vybrat, zda Corel, nebo Inkscape, dal bych přednost tomu prvnímu.
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Petr Valach 8. 03. 2013, 11:41:25
Odpovědět  Odkaz 
Pro mě byl celá léta Gimp těžkým favoritem a stále je, pokud jde o jednodušší úpravu obrázků. Na veškerou vektorovou pak výhradně CDR. Já začal od verze 9 (ta je i ve verzi pro |Linux) a dneska používám X6. Dřív jsem dost úpěl, teď je to lepší, je tam řada důležitých a dlouho čekaných (a taky nečekaných) funkcí. Nenapadlo by mě používat cokoliv jiného, resp. jsem to dlouho zkoušel a vzdal to. CDR jsem se naučil používat za týden, Inkscape nikdy, Illustrator nikdy, Xara je pro mě hodně slabý kalibr.

Corel Corp. vytvořil i vlastní linuxovou distribuci předtím, než začal lézt do zadku Mrkvošrotu.
Otakar Haška Re: Re: Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
otula 8. 03. 2013, 12:37:41
Odpovědět  Odkaz 
Snad mi nikdo nevynadá, že už zacházím úplně off topic :-)

My máme v práci nejvyšší verzi X3 - to jsme kupovali upgrade pro bývalého kolegu, který v Corelu pracoval. Já mám na svém PC devítku, kterou jsme kupovali bývalému řediteli, a ještě máme 4 licence verze 8 (to se mi podařilo před lety koupit ve výprodeji 5 licencí dohromady za 10.000 korun, jedna z nich je ta upgradovaná). Takže takový mišmaš. Nepříjemný problém je, když chci ze sítě něco otevřít, a ono je to ve verzi 13... Jenže můj přístup je ten, že pokud mám třeba upravit nějaký starší letáček, dělaný právě v Corelu, tak si ho otevřu (to je jediný důvod, proč ho mám), přehážu data do InDesignu a udělám to raději v něm :-) A pokud výjimečně potřebuji plihnit vektorovou grafiku (jakože to vůbec neumím), používám Illustrator, když už mám to štěstí, že ho mám v rámci balíku.

Nevím, jak je na tom verze X6, ale kolegové, co s tím dělali, mívali často problémy například s českými fonty, případně s fonty celkově při exportu do PDF. Jeden kolega nakonec všechna písma převáděl na křivky. Navíc Corelu chyběly (chybí?) ořezové značky, spadávka... Když jsem se ptal, jak na to, dozvěděl jsem se, že to tam prostě namalují (ale to pak asi nekomunikuje s nástroji, které umí spadávku elektronicky ořezat).

Na druhou stranu musím uznat, že je Corel mnohem intuitivnější, než AI. U Adobe produktů aby neznalý člověk hledal každou drobnost v nápovědě :)

Corel Linux si pamatuji, kdybych prohledal skříně, možná bych ještě placku s ním našel :-)
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Petr Valach 8. 03. 2013, 13:22:09
Odpovědět  Odkaz 
Musím se ozvat, protože prostě není možné nechat tohle bez komentáře.

Spadávka, ořezovky, soutiskovky... víte, ono stačí si pořádně projít dialogová okna, CorelDraw má nejlepší prepress workflow na světě.

České znaky... taky jsem s tím bojoval, ale to už je dávno minulostí. A hlavně u verze X6, která má úplně jiný přístup k písmům.

Nekompatibilita formátů. V tomhle je CorelDraw ukázkový. Ano, co verze, to jiný formát. Ale Corel vytvořil výměnný formát CMX, který lze použít pro všechny programy od Corelu bez ohledu na číslo verze. Stačí ukládat v něm... S tím rizikem, že se veškeré efekty rozpadnou na křivky.
Otakar Haška Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
otula 8. 03. 2013, 14:24:28
Odpovědět  Odkaz 
> Spadávka, ořezovky, soutiskovky...
Tak to rád slyším :-) Vzhledem k tomu, že Corel tak nějak moc nevyužívám, dostal jsem se k té mylné informaci zcela nevinně. Poté, co odešel zmíněný kolega, co Corel používal, tak se dohodlo, že pro ty lidi, co ho mají, se udělá školení. Ze zvědavosti jsem se zúčastnil také a uváděl jsem slečnu školitelku chvílemi trochu do rozpaků. A ptal jsem se právě i na tyto značky - a právě tehdy od ní jsem se dozvěděl, že to Corel údajně neumí. Ještě dodávala a ukazovala, jakým způsobem tento nedostatek sama obchází... To je tak, když se člověk spolehne na něco jiného, než vlastní studium :-)

> výměnný formát CMX
Díky za informaci, tohle jsem nevěděl a určitě na to mrknu
Lukáš Jelínek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Lukáš Jelínek 8. 03. 2013, 15:36:42
Odpovědět  Odkaz 
Ty značky pro ořez, soutisk atd. tam fakt jsou. Je to v nastavení tisku.
Otakar Haška Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
otula 8. 03. 2013, 15:52:25
Odpovědět  Odkaz 
Lukáši, díky, ušetřils mi hledání. V pondělí na to "hodím oko" :)
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Petr Valach 8. 03. 2013, 16:43:00
Odpovědět  Odkaz 
Jestli jste z Prahy, tak vám školeníčko udělám zadara.
Otakar Haška Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
otula 8. 03. 2013, 17:27:16
Odpovědět  Odkaz 
Mockrát děkuji za nabídku, vážím si toho, ale do Prahy se dostanu tak jednou za uherský rok služebně, soukromě jsem tam byl naposled asi před 25 lety, pokud nepočítám průjezdy okrajovými částmi. Ale jestli se občas vyskytujete v Brně, klidně Vás pozvu 20 km severně do naší obce uprostřed rozsáhlých lesů na dobrou kávu (taky zadara) :-)
Petr Valach Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Petr Valach 9. 03. 2013, 12:27:12
Odpovědět  Odkaz 
No já v Brně nebyl deset let :-)))
Otakar Haška Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
otula 9. 03. 2013, 15:31:30
Odpovědět  Odkaz 
:-)
Petr Valach Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Petr Valach 8. 03. 2013, 01:08:55
Odpovědět  Odkaz 
Chtěl jsem ještě poděkovat za vaši činnost na foru Liberixu.
Otakar Haška Re: Re: GIMP 2.8: Práce v jednom okně
otula 8. 03. 2013, 08:23:42
Odpovědět  Odkaz 
Není zač. Rád pomáhám v tom, co je v mých silách, pokud mi to nezabere nepřiměřené množství času. Navíc člověk občas při řešení cizích problémů narazí i na něco šikovného, co by ho při stereotypu vlastní práce nenapadlo :-)
GIMP 2.8: Práce v jednom okně
Pavel 12. 11. 2013, 16:31:11
Odpovědět  Odkaz 
Dobrý den,
používám asi 14 dní program GIMP 2 na win 7, v nástroji text mi nejdou používat české znaky ve velkých písmenech. Např. napíšu ŽLUTÝ a ž se mi napíše malým: žLUTÝ, a to i fontů jako je Arial. Jinak celý GIMP je v češtině.
Chtěl bych požádat o radu, co je potřeba udělat pro opravu?
Díky.

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz