přejít na obsah přejít na navigaci

Linux E X P R E S, Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

ubuntu.png

Půlrok utekl jako voda a máme tu další vydání pravděpodobně nejpopulárnější distribuce současnosti – Ubuntu. Podle mých zkušeností byla jarní vydání vždy lepší než podzimní. A to nejen ta s delší podporou. Po podzimních peripetiích s kozorožcem jsem se těšil na zajdalena (ano, takový je opravdu český překlad jackalope, pohádkového zajíce s parohy) jako na povedené vydání. AKTUALIZACE: Doplněny odkazy na torrenty.


Abych ty peripetie uvedl na pravou míru; nepovažuji Ubuntu 8.10 za špatné vydání. Dobrý dojem zkazily jen velké problémy s X serverem. Všechny problémy však zmizely s aktualizacemi (byly potřeba i ty z backportů) a zhruba po měsíci od ostrého vydání se z 8.10 stal velmi stabilní systém, který prostě fungoval.

Na zoubek novému vydání jsem se podíval stejným způsobem jako tomu podzimnímu. Vývoj jarní verze jsem sledoval prakticky od začátku. Nejdříve ve virtuálním stroji a když vyšla beta verze, rozhodl jsem upgradovat i na svém notebooku, protože recenze bez praktických zkušeností není dobrou recenzí. Všechny skutečnosti zde uvedené reflektují stav den před vydáním ostré verze, kdy je již distribuce prakticky totožná s tím, co je označeno za finální.

Instalace a upgrade

První, co jsem vyzkoušel, byl upgrade. Ten nemá k dokonalosti vyřešený snad žádný systém. Musím ale říct, že Ubuntu k tomu tentokráte nemělo daleko. I když je upgrade na vývojovou verzi docela riskantní krok, protože většinou ještě nejsou všechny věci spojené s upgradem doladěné, přechod proběhl naprosto bez problémů a ani nový systém nebyl upgradem očividně nijak poznamenán.

Přesto jsem si asi po čtrnácti dnech řekl, že udělám čistou instalaci. Systém jsem měl plný balíčků z různých neoficiálních repozitářů, přidaných konfiguráků, až jsem se v tom začal pomalu ztrácet. Proto jsem si řekl, že zase začnu s čistým stolem.

Instalátor Ubiquity doznal jen kosmetických změn. Ono toho moc měnit ani nelze. Instalátor byl zjednodušen na maximální možnou míru. Změny se de facto provádějí jen v jediném kritickém kroku - rozdělení disku, které můžete vidět na obrázku. Myslím, že už je dostatečně zdůrazněno, že použití celého disku smaže veškerá data na něm umístěná. Co mi však nepřijde zrovna šťastně vyřešeno, je stejné barevné označení při zabrání celého disku a při volbě ručního nastavení. Evokuje to pocit, že při ručním nastavení uživatel přijde o data na disku.

Rozdělení disku při instalaciRozdělení disku při instalaci

Kromě rozdělení disku se menšího faceliftu dočkal i výběr časového pásma. Jak můžete vidět na obrázku, zobrazení daného pásma a místního času je pěknější a přehlednější.

Volba časové zónyVolba časové zóny

 

Start systému

Jednou z marketingově nejprotežovanějších vlastností nového Ubuntu je rychlý start. Linuxové distribuce nacházejí uplatnění na přenosných zařízeních, jako jsou netbooky, kde je rychlý start důležitý. Proto se dnes vesměs všechny distribuce snaží o rychlý boot. A Ubuntu se to tentokráte povedlo, minimálně na mém počítači. Naběhnutí systému od zavaděče po přihlašovací obrazovku trvalo 15 sekund, což je výrazně méně než v 8.10. Následný start prostředí GNOME trvá 12 sekund. Celý systém tak nabootuje do provozuschopného stavu za méně než půl minuty, což je myslím slušný výsledek. Podmínkou je ale čistá instalace. Po upgradu se start sice také zrychlil, ale ne tak výrazně. K rychlejšímu startu vám pomůže také volba Ext4 jako souborového systému.

Změny se dočkala i grafická podoba bootu. Usplash získal novou podobu (viz obrázek), ale nejedná se o nic převratného, prostě jen drobné osvěžení. Zásadních změny ve startu systému by měly přijít v podzimní verzi Ubuntu, která nasadí Plymouth. To je nový bootovací proces z dílny Red Hatu, který přináší zajímavé vlastnosti. Měl by ještě více zrychlit start a odstranit problikávání do textového rozhraní. To nedělá na Ubuntu dobrý dojem. Během startu nebo vypínání systému se totiž stále stává, že obrazovka problikne z grafického usplashe na klasický textový výpis.

Nový UsplashNový Usplash

Vzhled

Nový vzhled grafického prostředí je evergreenem posledních několika vydání Ubuntu. Vzhled Human je jistě kvalitní a propracovaný, ale je tu s námi již tři roky a za tu dobu se vývoj posunul přece jen o kus dál. Nové téma bylo slibováno už před rokem, ale nakonec bylo odloženo na podzim. Ve vývojových verzích se opravdu objevilo, ale bylo natolik špatné, že jej museli vývojáři stáhnout.

Ubuntu 9.04 nový vzhled opět nepřináší, ale už má aspoň nakročeno. Zbrusu nová je přihlašovací obrazovka, která je podle mě opravdu povedená. Rozdíl mezi přihlašovací obrazovkou v 8.10 a 9.04 dokazuje, že grafiku v Ubuntu začali řešit profesionálové. V létě totiž Mark Shuttleworth prohlásil, že chce do 18 měsíců dohnat v atraktivnosti prostředí Mac OS X. No uvidíme, má na to ještě rok.

Nová přihlašovací obrazovka (GDM)Nová přihlašovací obrazovka (GDM)

Koho už letitý vzhled Ubuntu omrzel, může vyzkoušet tři nová témata, která představují to nejlepší, co vyprodukovala komunita, do nového vydání se dostaly jako volitelné.

DustDust

Dust SandDust Sand

New WaveNew Wave

Já osobně považuji za nejpovedenější New Wave, ale jak můžete vidět na detailním obrázku, tento vzhled má problémy v OpenOffice.org a Firefoxu. Tyto dva programy totiž používají nestandardní zpracování GTK+ vzhledu a výsledkem je, že v New Wave nezobrazí písmo v nabídce bíle, ale zůstává černé.

Černé písmo na tmavém pozadíČerné písmo na tmavém pozadí

Prostředí Ubuntu - GNOME

Prostředí Ubuntu je postavené na GNOME, které vychází vždy zhruba měsíc před Ubuntu a stará se také o většinu jeho novinek. Pokud vás zajímá detailněji, co nové GNOME nabízí, můžete si přečíst článek GNOME 2.26 – pomalé loučení s druhou generací. Zde bych chtěl zmínit jen ty nejpodstatnější změny, se kterými se uživatel Ubuntu setká.

Vylepšený nástroj pro nastavení více monitorůVylepšený nástroj
pro nastavení více monitorů

Opět vylepšeno bylo dialogové okno pro nastavení více monitorů. Dosud to byla znouzectnost. Při změně nastavení se restartoval X server, a to ještě nejlépe bez varování. Pořadí monitorů se přehazovalo a vůbec se s tím špatně domlouvalo. V novém Ubuntu to zatím funguje bezvadně. Nevím, nakolik je to vylepšeným nástrojem Displej a nakolik novým X.orgem, ale konečně nemám s nastavením více monitorů problémy. X server netřeba restartovat, nový dialog umožňuje jednotlivé monitory vypínat a zapínat.

Jednou z významných novinek GNOME 2.26 je také kompletně přepracované ovládání zvuku tak, aby integrovalo ovládání PulseAudio. Konečně je tak možné jednoduše přes standardní ovládání zvuku využívat výhody PulseAudio, jako je např. nastavení hlasitosti pro jednotlivé aplikace. Nové ovládání zvuku převzalo i Ubuntu a ve vývojových verzích se objevilo. Uživatelé však hlásili problémy - nestabilitu a vytěžování CPU, proto bylo pro vydání 9.04 staženo a nahrazeno původním. Pokud tedy chcete ovládat PulseAudio, musíte si nainstalovat balíček pavucontrol. Já však i nadále PulseAudio odinstalovávám, protože jsem zatím nenašel nic, čím by mi bylo užitečné. Pokud se budete pokoušet o totéž, nezapomeňte vybrat Úplně odstranit, aby se PulseAudio odstranilo i ze spouštěcích skriptů sezení, jinak budete mít problémy s přihlášením. Pokud chcete vyzkoušet nové ovládání, přidejte si repozitáře Chrise Coulsona.

Stejně jako nové ovládání zvuku dopadla i integrace čtečky otisků prstů do prostředí. Ta sice v GNOME 2.26 je (lze ji nastavit přes Systém | Volby | O mně a dále využívat k autentizaci v jednotlivých programech), ale v novém Ubuntu není aktivována, protože vyžaduje novější verzi knihovny libusb, než je ta dostupná v 9.04. Počkat si tedy musíme do dalšího vydání. To však neznamená, že by bylo zprovoznění čtečky otisků prstů v Ubuntu složité.

Výchozí multimediální přehrávač - Totem neboli Přehrávač filmů - obsahuje nové, zajímavé moduly. Mně nejvíce učaroval modul pro stahování titulků z internetu, konkrétně z OpenSubtitles.org. Tato funkce se ukázalo jako velmi použitelná. Už je konec hledání titulků po všech čertech, v Totemu je můžete mít během několika chvil. Jako nejvíce limitující faktor se ukázala dostupnost serveru OpenSubtitles.org, který je bohužel nedostupný častěji, než by se dalo čekat.

Stahováním titulků ale výčet nových funkcí nekončí. Totem se umí nově připojit do mediálních sítí běžících na protokolech DLNA a UPnP, umí přehrávat skladby z Jamenda, nastavovat status v kecálkovi, když se díváte na film. Výrazně se také zlepšuje multimediální backend GStreamer, který je kromě Totemu využíván i výchozím hudebním přehrávačem - Rhythmboxem. Totem v Ubuntu 9.04 si díky němu podstatně lépe poradí s přehráváním DVD.

Stahování titulků v TotemuStahování titulků v Totemu

Nové Ubuntu udělá radost těm, kdo se potřebují připojovat k Microsoft Exchange 2007. Konečně si s ním rozumí Evolution. Škoda, že je za dveřmi MS Exchange 2010 a kompatibilita s ním je opět ve hvězdách. Další novou výraznou funkcí je přímý import dat z MS Outlook ve formátu PST. Už tedy není potřeba používat prostředníka.

Jednou z ikon Ubuntu 9.04 je nový systém notifikací. Dosud Ubuntu používalo notifikace z GNOME, na podzim se ale tým Canonicalu, starající se o použitelnost, usnesl na tom, že zkusí nový přístup. Notifikace by podle nich neměly nabízet prvky pro interakci s uživatelem, ale prostě jen informovat a zmizet. Vyvolalo to bouřlivou debatu, ale po třech týdnem používání musím konstatovat, že je to rozhodně krok správným směrem. Prostě mi v rohu vyskočí rámeček s informací (něco ve stylu on-screen-display) a po několika sekundách zmizí. Nevyžaduje žádné zavírání kliknutím na křížek, nic.

Pokud na notifikaci najedu myší, zesvětlá a prvky pod ní jsou aktivní. Pokud se jedná o informaci, kterou byste neměli zmeškat třeba cestou pro kávu (např. novou poštu), je na liště umístěn indicator-applet, který tuto informací „zadrží". Co však trochu postrádám, je jakýkoliv nástroj pro nastavení notifikací. Mně současný stav vyhovuje, ale jistě nebude vyhovovat všem, a tak by se hodil aspoň primitivní nástroj, kde by si uživatel zvolil, v kterém rohu se mají notifikace objevovat a jak dlouho. Přitom v raných vývojových verzích tento nástroj byl, ale poté byl stažen.

Nový systém upozorňováníNový systém upozorňování

Software v Ubuntu

Ubuntu ve svých repozitářích nabízí skoro 27 tisíc balíčků a drží tak tempo téměř tisíce nových balíčků v každém vydání. Nutno ale říci, že za to můžeme vděčit především správcům balíčků Debianu, od kterému Ubuntu stále většinu balíčků přebírá.

Další novou funkcí, kterou má na svědomí komunita kolem Debianu a Ubuntu ji převzalo, jsou snímky jednotlivých aplikací. Pokud spravujete software v Synapticu, u každého popisku balíčku máte k dispozici tlačítko Získat snímek obrazovky. Když na něj kliknete, zobrazí se malý náhled a po kliknutí na náhled snímek obrazovky v plné velikosti. Zajímavá pomůcka, když si chcete o daném programu „udělat obrázek". Přece jen se říká, že jeden obrázek vydá za tisíc slov.

Snímky aplikací v EvolutionuSnímky aplikací v Synapticu


Kromě GNOME 2.26, o kterém jsem se už zmiňoval, nabízí repozitáře Ubuntu i celou řadu dalších prostředí. KDE je ve verzi 4.2.2 a podle zkušeností uživatelů je konečně dostatečně odladěné pro každodenní používání. KDE řady 3 už není součástí repozitářů. Pro příznivce starého dobrého KDE je tu ale Kubuntu KDE3 Remix. Xfce je ve verzi 4.6.0 a přináší nový, do modra laděný vzhled. Bohužel Xfce v Ubuntu (chcete-li Xubuntu) už pomalu přestává splňovat definici minimalistického prostředí. Xubuntu mi výrazně swapuje už i na počítači s 256 MB RAM.

Xubuntu 9.04Xubuntu 9.04

Jestliže se minule o fous nestihlo zařazení OpenOffice.org 3, nyní se nestihne verze 3.1. Po zkušenostech s ranými verzemi OpenOffice.org 3 pro Ubuntu však musím konstatovat, že bylo jen dobře, že se nedostaly do Ubuntu. Výchozím prohlížečem i nadále zůstává Firefox - konkrétně 3.0.8. Škoda je, že se do jarního vydání nedostal Network Manager 0.7.1, který vyšel nedávno. Přináší totiž celou řadu oprav a nových vlastností a od verze 0.7 mám problémy s připojováním do školní sítě, které jsem dosud nevyřešil. Alternativou pro všechny, kterým Network Manager nefunguje ideálně, je Wicd. Na druhou stranu zase neposkytuje takové pohodlí. GIMP je ve verzi 2.6.6 a oproti minule mění práci s okny. Okno s obrázkem je vždy na pozadí a jednotlivá okna s nástroji, paletami atd. tak nemohou být nikdy překryta.

Lokalizace

Ubuntu je velmi dobře lokalizovanou distribucí. GNOME, na kterém je Ubuntu postaveno, je přeloženo z 96 %. Česky hovoří také všechny konfigurační nástroje a další důležité aplikace - OpenOffice.org, Firefox, GIMP atd. Čeština se začíná prosazovat také do repozitářů a pokud instalujete software v Přidat/odstranit nebo Synapticu, tak si zajisté všimnete, že celá řada balíčků už má české popisky. Lokalizace tedy není slabinou Ubuntu, jak některé recenze uvádějí, ale naopak silnou stránkou.

Už i repozitáře začínají čím dál více mluvit českyUž i repozitáře začínají čím dál více mluvit česky

Jádro, X server a hardwarová podpora

Hardware byla ta část, kde moje recenze na Ubuntu 8.10 dostala lehce negativní nádech. Oproti vydání 8.04 jsem totiž narazil hned na několik regresí. Na podzim vývojáři Ubuntu vsadili na nejnovější jádro, jehož finální verze vyšla nedlouho před samotnou distribucí a mnoho problémů bylo řešeno až v opravných verzích. Testeři raných verzí Ubuntu 8.10 se síťovou kartou využívající ovladače e1000e ví své. Tentokráte se tvůrci Ubuntu poučili a raději vsadili na jádro 2.6.28, které už je venku několik měsíců a ještě delší dobu je ve vývojových verzích 9.04.

Nejvýraznější novinkou jádra 2.6.28 je nový souborový systém Ext4. Ten je spíše evolučním krokem od Ext3, ale přináší celou řadu zajímavých novinek. Pro běžného uživatele je nejpodstatnější výrazné zrychlení kontroly souborového systému, takže minuty čekání, až se po pádu nebo 30 restartech (jak je v Ubuntu implicitně nastaveno) zkontroluje souborový systém, už s Ext4 nehrozí. Testy a zkušenosti uživatelů také dosvědčují nárůst rychlosti a výkonu oproti Ext3. Podrobný test provedl například Phoronix. Ext4 sice není v Ubuntu 9.04 výchozí volbou (s tím se počítá až pro podzimní vydání), ale lze ho s klidným srdcem doporučit. Já jsem mu dal po mnoha letech přednost před ReiserFS.

Co považuji za největší problém Ubuntu 9.04, je výkon grafických karet Intel. Ten nebyl bůhvíjaký v podzimním vydání, ale teď je opravdu žalostný. V jádře 2.6.28 se objevil Graphics Execution Manager, nový správce GPU paměti, který by měl zvýšit výkon některých karet od Intelu až o 60 %. Realita je však taková, že při současné kombinaci jádra (2.6.28), Mesa 7.4.1 a X.org serveru 1.6 je výkon karet Intel opravdu špatný. Problémy začaly s novým ovladačem, který se poprvé objevil v podzimním Ubuntu, jeho cílem je především přechod mezi akceleračními architekturami z EXA na UXA. V novém Ubuntu je však stále výchozí EXA, protože UXA je nestabilní.

Vývojáři momentálně řeší problémy se zamrzáváním X serveru na kartách Intel, takže výkon neřeší, proto si musí uživatelé pomoct sami. Zkoušel jsem do xorg.conf zadávat různé parametry, přepínat mezi EXA a UXA, ale nic nepomohlo. Jedním z řešení je vrátit se ke staršímu ovladači, který byl v 8.10. Výkon to opravdu zlepší, ale zase mi přestalo fungovat připojování dalších monitorů. Nakonec za nejlepší řešení považuji přechod na novější jádro, X server a ovladače. Můžete si sami zkompilovat vanilla kernel, ale je to zaprvé náročnější a za druhé tam nebudete mít žádné patche od vývojářů Ubuntu. Ti vytvářejí balíčky jednotlivých verzí jádra a umisťují je na kernel.ubuntu.com. Ty stačí stáhnout a nainstalovat. Nejlepšího výkonu dosáhnete s jádrem 2.6.30, to je ale však stále v RC verzi a jednou z nahlášených chyb je i rozbité ovládání jasu monitoru, proto doporučuji spíše jádro 2.6.29. Nový X server a ovladače získáte z toho repozitáře:

deb http://ppa.launchpad.net/xorg-edgers/ppa/ubuntu jaunty main
deb-src http://ppa.launchpad.net/xorg-edgers/ppa/ubuntu jaunty main

Již několik dní funguju na tomto řešení a nárůst výkonu je výrazný. /usr/X11R6/bin/glxgears (ano, vím, že to není ideální benchmark) vypisuje dvojnásobné hodnoty FPS. Nepozoruji žádné problémy, vše funguje k mé plné spokojenosti, ale je potřeba upozornit na to, že na rozdíl od standardních balíčků se jedná o řešení, které testuje řádově méně lidí.

X.org v novém Ubuntu naopak udělá radost majitelům tabletů Wacom. Už totiž není třeba konfigurovat xorg.conf, tablet prostě jen stačí připojit k počítači. Změnou proti zavedeným pořádkům je i zrušení restartu X serveru po klávesové zkratce [Ctrl+Alt+Backspace]. Pro ty, kdo se na tuto klávesovou zkratku spoléhají: řešení je velmi jednoduché.

Zajdalen začíná

Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope používám na svém produkčním počítači již tři týdny a jsem velmi spokojený. Již od betaverze se jedná o stabilní systém, který lze doporučit. Jak už píšu výše, vzhledem k velkému rozšíření karet Intel považuji za největší nedostatek nové verze jejich nízký výkon. Není to ale zase tak tragické, aby to běžným uživatelům znepříjemňovalo každodenní používání počítače, a zkušenější uživatelé mohou zkusit výše popsané řešení. Stojí za to přejít na nové Ubuntu už nyní, ale pokud chcete mít jistotu, že přejdete na odladěný systém, a nové vlastnosti vás příliš nerajcují, klidně měsíc vydržte.


Používejte torrenty!

Technologie BitTorrent je určena zejména pro nárazové hromadné stahování. Každý klient (váš program) si vyměňuje kousky dat s jinými klienty a nezatěžuje server. To, co stáhnete, nabízíte ostatním a ti zase nabízejí vám. Tímto decentralizovaným způsobem jsou obslouženi všichni zájemci téměř stejně rychle jako při přímém stahování z jeednoho serveru. Přímé stahování je ale v situaci, kdy jsou servery přetíženy, nemožné a bude extrémně pomalé. Proto se vyplatí používat torrent - získáte data rychle a pomůžete ostatním. Sdílejte alespoň do poměru 1,5.


Další článku o Ubuntu

1 2 3 4 5 6 10   Následující   ››

Konec podpory Steamu na Ubuntu?

 

Ubuntu 18.04 LTS je konečně tu

 

Vyzkoušejte si Ubuntu 18.04 Beta 2

 

Ubuntu 13.04: Ticho před bouří

 

Letecký simulátor FlightGear: Proleťte se po světě třeba s boeingem

 
1 2 3 4 5 6 10   Následující   ››

Nahoru

Příspěvky

Martin Šín Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Martin Šín 23. 04. 2009, 07:00:09
Odpovědět  Odkaz 
Jen doplním: Lokalizace popisů balíčků je věc převzatá z Debianu. ;-) Mimo řeč je pak zajímavé, že přežívá názor: přeinstalovat systém/provést čistou instalaci systému a problémy jsou vyřešeny či zbavím se balastu kolem. To je sice pěkné, ale třeba já používám Linux právě proto, že se nemusí takto drasticky přeinstalovávat. No a aktualizace Ubuntu mi přišli nutností čisté instalace místo upgrade skoro proslulé (vycházím z vlastní zkušenosti několik let zpět). :-)
Jiří Eischmann Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Jiří Eischmann 23. 04. 2009, 10:47:06
Odpovědět  Odkaz 
"Jen doplním: Lokalizace popisů balíčků je věc převzatá z Debianu."
Já jsem si to myslel, ale nebyl jsem si jistý, jestli překladatelé z Ubuntu nepřiložili ruku k dílu u svých balíčků, proto jsem to tam nepsal.
K tomu upgradu: Je to holt nevýhoda nerolling update dister, to si můžou dovolit komunitní distra nebo Debian, který má několik repozitářů vedle sebe stable, testing, unstable. Ale jak píšu, poslední dvě, tři verze jsem při upgradu (po vydání finální verze) neměl problém, tentokrát proběhla naprosto bez problémů, ale zvlastních důvodů jsem potom provedl čistou instalaci. Byl to nejjednoduší způsob, jak se zbavit toho bordelu, co jsem si tam za půl roku testování udělal.
Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Pavlix 24. 04. 2009, 11:17:35
Odpovědět  Odkaz 
Meleš hovna a prokládáš to sračkama
Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Vlastimil Ott 24. 04. 2009, 11:28:32
Odpovědět  Odkaz 
Co to je? Co děláš, prosím tě? Nespletl sis diskuzi?
Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Bohous 25. 04. 2009, 18:20:51
Odpovědět  Odkaz 
Diky moc za tento clanek, mam Kubuntu 9.04 a grafiku od intelu (Intel 965 GME). Po upgradeovani na kernel 2.6.29 a instalaci novych ovladacu jsem zaznamenal vyrazne zrychleni celeho systemu. Muzu jen doporucit. Zaroven bych se chtel zeptat na obcasne zamrzavani systemu, nekde jsem cetl ze by to mohlo byt zpusobeno Compizem...?
Jiří Eischmann Re:Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Jiří Eischmann 25. 04. 2009, 20:59:58
Odpovědět  Odkaz 
Ano, někteří uživatelé s kartami G965 hlásili občasné zatuhávání systému, proto je také tato karta dočasně na blacklistu Compizu. Používáte-li Kubuntu, nepoužíváte Compiz, ale Kwin, je ale možné, že trpí podobnou chybou. Nahlašte to do bugzilly na www.launchpad.net.
Re:Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
honza 13. 05. 2009, 15:43:58
Odpovědět  Odkaz 
prosímtě a jak dostanu do ubuntu 9.04 jádro 2.6.29 nebo 2.6.30???? jsem v tomto začátečník
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
chlopin 15. 05. 2009, 11:08:45
Odpovědět  Odkaz 
Mám jeden problem, Ubuntu 8 se mi po svolení upgradovala na 9, ale po jednodenním bezproblémovém chudu se mi stalo, že po nabootování zamrzl v půlce spuštění desktopu (plochy) a nic nepomůže (ani restart) a prostě už to nenaběhne. Dá se s tím něco dělat? Nebo mám dál fungovat pouze přes instalačku Ub 8 a litovat, že jsem svolil k uprade? Díky za odpověď! Chlopin
Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Milan Horák 15. 05. 2009, 12:19:21
Odpovědět  Odkaz 
Tohle se mi stalo dneska po přidání plasmoidu pro vypínání/zapínání composite efektů v KDE. Stačilo na něj jednou kliknout a dopadlo to tak jak píšete.

Nabootoval jsem do konzole a povrtal se v konfiguraci KDE, pak už to bylo OK.

Našel jsem si v /home/milan/.kde/share/config soubory se změnou dneska a juknul jestli tam není něco co by mohlo pomovt. Našel jsem soubor kdeglobals a nastavil GraphicEffectsLevel=0 a hned nad tím v sekci [KDE] pro jistotu změnil vše na false a naběhlo to v pořádku.
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
bRass 23. 04. 2009, 09:18:11
Odpovědět  Odkaz 
zatím marně hledám ftp / http / torrent link ke stažení nové verze ... kdo pomúže :) rc nechci , děkuji
Vojtěch Trefný Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Vojtěch Trefný 23. 04. 2009, 09:20:48
Odpovědět  Odkaz 
To, že má něco vyjít 23. dubna ještě neznamená, že už od 0:00:01 budou dostupné obrazy, oficiální vydání (a tedy i update mirrorů) bych čekal někdy odpoledne ;-)
Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
lzap 23. 04. 2009, 09:48:28
Odpovědět  Odkaz 
Pro hodně natvrdlé - je to díky posunu času ;-)
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
FT 23. 04. 2009, 09:58:26
Odpovědět  Odkaz 
Skvělá recenze - Díky.
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Gabo 23. 04. 2009, 10:30:00
Odpovědět  Odkaz 
Na Macbook-u som upgradoval z 8.10 na 9.04 beta úplne bez problémov, čo ma celkom milo prekvapilo. Zajdelena používam cca mesiac a som nadmieru spokojný so sytémom. Pri bežnej každodennej činnosti som nepostrehol žiadne problémy s výkonom grafickej karty Intel. Skvele zhrnutá recenzia. Díky.
Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope - LINK
Nfn 23. 04. 2009, 11:19:27
Odpovědět  Odkaz 
linky ke stažení iso i torrentů jsou zde (zatím ještě RC, odpo bude zřejmě i final):
http://cdimage.ubuntu.com
Je hezké, že je tam i DVD verze, ke které se přes normální stránky blbě doklikává.
Ale stejně se vyplatí pár dní počkat, až se sníží zátěž repozitářů kvůli aktualizacím.
Ivan Bíbr Re:Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope - LINK
bibri 23. 04. 2009, 23:00:24
Odpovědět  Odkaz 
>Ale stejně se vyplatí pár dní počkat, až se sníží zátěž repozitářů kvůli aktualizacím.

Řekl bych, že pro torrent toto neplatí, tam je to naopak - čím víc lidí stahuje, tím lépe...
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Elven 23. 04. 2009, 11:30:55
Odpovědět  Odkaz 
velice hezka recenze, autor (ano ty Jirko) si dal docela zalezet.

je tam myslim vsechno - dobre predstaveni, objektivne shodnoceni... jen tak dal :)
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Śtefan Húska 23. 04. 2009, 12:43:10
Odpovědět  Odkaz 
Díky, príjemné čítanie. Už sa teším na upgrade! :)
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
xzxzxz 23. 04. 2009, 13:04:21
Odpovědět  Odkaz 
1. Už konečně umí pevnou IP adresu? Na podzim jsem se nedostal na net, a to nejsem blb. Mandriva / Fedora / ruský Alt / vím já co jsem zkoušel no problem.

2. Umí už končně zapsat grub na oddíl? Vždy sprostě přepsal MBR.
Vojtěch Trefný Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Vojtěch Trefný 23. 04. 2009, 13:22:02
Odpovědět  Odkaz 
1) Přes pevnou IP jsem se zrovna před týdnem připojoval na LinuxExpu (a loni taky, takže umí a umělo) :-).

2) Umí, a umělo vždycky -- v posledním kroku, pokročilé.
Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
xzxzxz 23. 04. 2009, 14:27:53
Odpovědět  Odkaz 
1. Mně se na podzim nevedlo :-( a potíže (řešitelné) byly i před tím, ale to jsem měl jiný HW.

2. Díky, zkusím. Ale každopádně to má být více na očích, jako v Mandrivě aj.
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Tadeáš Pařík 23. 04. 2009, 13:46:46
Odpovědět  Odkaz 
Tak musím říci, že recenze je to velmi povedená a Ubuntu jen tak dál! S 8.04 jsem měl velké problémy, ale od 8.10 to běhá pěkně. Upgrade jsem provedl dřív a to na JJ RC - vše ok. Jen přemýšlím, nad tou čistou instalací, vlastně jsem ji naposled provedl u 8.04 a od té doby se systém pouze upgraduje. Nicméně běhá to svižně a to i oproti jiným PC, kde jsem provedl čistý instal.
Jiří Eischmann Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Jiří Eischmann 23. 04. 2009, 14:01:24
Odpovědět  Odkaz 
Z toho moje textu trochu vyznívá, že zrychlení startu lze dosáhnout jen čistou instalací, což samozřejmě pravda není. Myslel jsem tím, že nejrychlejších výsledků člověk dosáhne po čisté instalaci. Start se zrychlí i po upgradu, zaléží na tom, kolik už tam člověk od minulé verze pozapínaných služeb, u čisté instalace není zapnutá navíc žádná.
Kdybych neměl kvůli neustálému testování v systému mraky věcí navíc, v kterých už jsem se pořádně neorientoval, zůstal bych u upgradu, myslím, že se tentokráte povedl.
Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
sarimak 23. 04. 2009, 14:23:25
Odpovědět  Odkaz 
Ad upgrade vs. cista instalace:

Presne, pokud si clovek system sam nerozvrta, bohate staci neustale upgradovat a pred upgradem si system procistit od zbytecnosti.

Urcite existuje modernejsi zpusob, ale ja porad pouzivam apt-get clean, apt-get autoclean a debfoster (s aptitude na me nechodte, zvyk je zelezna kosile ;-) + apt-get -d dist-upgrade a apt-get dist-upgrade. A pro jistotu jeste zalohuju seznam nainstalovanych balicku pres dpkg --get-selections.

Nez jsem pred lety vracel sluzebni notebook, mel jsem na nem takhle upgradovano od prvni bety Wartyho tusimze az po Dappera (pokazde pres betaverzi) a nemel jsem zadne zasadni problemy. Probrat rc skripty od zbytecnosti je urcite dobrej napad, kontrolu uprav v sysctl.conf, syslog.conf, modules, xorg.conf, menu.lst apod. taky doporucuju po kazdem upgradu.
Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Tadeáš Pařík 23. 04. 2009, 14:59:54
Odpovědět  Odkaz 
Jo jo, známe, však už se nějaký pátek pohybujeme v tomto prostředí a to nejenom na Ubuntu fóru, všem vřele doporučuji.
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Tomáš 23. 04. 2009, 14:01:11
Odpovědět  Odkaz 
"Snímky aplikací v Evolutionu" mě pobavily. ;-)
Jinak přihlašovací obrazovka mi naopak přijde hodně nevkusná.
Vlastimil Ott Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Vlastimil Ott 23. 04. 2009, 14:05:58
Odpovědět  Odkaz 
Překlep opraven.
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Michal Zuber 23. 04. 2009, 14:32:03
Odpovědět  Odkaz 
Na svojom blogu som sa tiez podelil o upgrade Ubuntu 8.10 na 9.04 RC.
Viac najdete na http://michalzuber.blogspot.com
Ja nie som moc spokojny, lebo intel X3100 graficka nejde, tak ako v 8.10 :( Pri zmene AccelMethod na UXA sa mi X-ko ani nespustilo :(
Jiří Eischmann Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Jiří Eischmann 23. 04. 2009, 14:42:04
Odpovědět  Odkaz 
Zkuste řešení, které popisuji v článku. Mám stejnou grafickou kartu jako vy a ten výkon je fakt špatný, po upgradu na novější ovladače a jádro je výkon o 100 % lepší, ale je to řešení, které není prověřeno masami uživatelů, jako standardní balíčky, takže mohou být problémy U mě na notebooku (T61) to funguje bezvadně. V případě problémů není problém se vrátit na standardní jádro a ovladače.
Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Tadeáš Pařík 23. 04. 2009, 15:02:53
Odpovědět  Odkaz 
Na fóru www.ubuntu.cz, jsem psal návod. Dá se to normálně zprovoznit. Na zahraničních fórech na to jsou různé reakce, někomu to funguje bez problémů. Mně se to zdálo trošku pomalejší, takže nepoužívám - vlastně jsem Compiz nikdy moc nepotřeboval. Ale zprovoznit to jde.
Už je to tady
bunak 23. 04. 2009, 15:14:27
Odpovědět  Odkaz 
Tak v 15:00 našeho času odstartováno. Servery Ubuntu ještě drží, rychlost ale prachbídná
Vojtěch Trefný Re:Už je to tady
Vojtěch Trefný 23. 04. 2009, 15:35:55
Odpovědět  Odkaz 
> Servery Ubuntu ještě drží, rychlost ale prachbídná

Používejte torrenty! torrent.ubuntu.com
Re:Re:Už je to tady
bunak 23. 04. 2009, 15:58:32
Odpovědět  Odkaz 
ftp na Ignumu beha 1Mb, uz ho mam doma :) jdu testovat
Re:Re:Už je to tady
lzap 23. 04. 2009, 23:58:23
Odpovědět  Odkaz 
používejte torrenty...

to se lehce řekne, už nějaký ten rok provádím vždy jen upgrade...

...a ten snad torrent neumí :-(
Vojtěch Trefný Re:Re:Re:Už je to tady
Vojtěch Trefný 24. 04. 2009, 08:15:05
Odpovědět  Odkaz 
Samozřejmě, že umí -- stáhnout AlternateCD a upgradovat pomocí něj ;-)

http://www.ubuntu.cz/ziskejte/prechod904 (dole)
Re:Re:Re:Re:Už je to tady
lzap 24. 04. 2009, 10:54:43
Odpovědět  Odkaz 
Hm pozdě, upgrade už spadnul. Servery jsou zahlceny. Zkusím to později a ještě udělám to, že stáhnu ISO přes torrent a rozbalím všechny DEBy do /var/apt/cache, takže se toho bude stahovat méně.
Vojtěch Trefný Re:Re:Re:Re:Re:Už je to tady
Vojtěch Trefný 24. 04. 2009, 11:17:35
Odpovědět  Odkaz 
Zkus si nastavit nějaký alternativní mirror (v Systém → Správa → Zdroje softwaru). Včera jsem dal "Zvolit nejlepší", vybralo mi to jeden z českých a tahal jsem plnou linkou (až 1MB/s).
Re:Re:Re:Re:Re:Re:Už je to tady
lzap 25. 04. 2009, 12:02:29
Odpovědět  Odkaz 
Diky za tip.
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Libor Macák 23. 04. 2009, 15:44:55
Odpovědět  Odkaz 
Ubuntu je opravdu dobrý systém. Mám ho moc rád a je to jediný Linux, který uznávám
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Josef 23. 04. 2009, 19:11:02
Odpovědět  Odkaz 
Opravdu Ubuntu je velice dobrý systém. Zkusil jsem více distribucí a protože vždy se mi líbilo KDE vyzkoušel jsem i Kubuntu, ale vždy se rád vracím ke Gnome. Jinak děkuji za hezky napsanou recenzi.
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
pedro 23. 04. 2009, 23:11:12
Odpovědět  Odkaz 
Recenze na urovni, vazne dobre. Mozna by to chtelo kritictejsi pristup a srovnani, zni to dost jako promoclanek, ale to neni jenom tento pripad.
Jinak vazne nekomu funguje to stahovani titulku v Totemu? Mne se titulky stahnou, ale kdyz dam prehrat film s titulky, tak se nic nedeje.
Jiří Eischmann Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Jiří Eischmann 24. 04. 2009, 00:30:37
Odpovědět  Odkaz 
Minulá recenze vyzněla zase spíše negativně a lidi mi to otloukli o hlavu. Takže se člověk nezavděčí nikdy všem. Tentokráte jsem fakt spokojený a recenze podle toho vypadá. Když něco funguje a líbí se mi to, tak nemám problém to pochválit.
Jinak co se týče titulků, tak ty mi opravdu fungují, běžně tak stahuji titulky k seriálům.
Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
pedro 24. 04. 2009, 12:00:16
Odpovědět  Odkaz 
No prave, kdyby to byla "kriticka recenze" zalozena na srovnani, tak ti to nikdo nemuze omlatit o hlavu. Take by bylo dobre, kdyby se pri recenzovani distribuce skutecne jednalo o recenzi distribuce (tj. vzhled, systemove nastroje, zrychleni startu, vyber programu, specifika, napr. onen oznamovaci system) a ne o jakesi minirecenze nekterych komponent noveho Gnome/KDE (titulky v Totemu, nastavovani druheho monitoru apod.).
Re:Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
FT 24. 04. 2009, 15:48:11
Odpovědět  Odkaz 
Mě se recenze p. Eischmanna líbí, na rozdíl od mnoha jiných se vždycky něco zajímavého dozvím, kritických recenzí založených na srovnávání je jistě na internetu víc než dost.
Jiří Eischmann Re:Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Jiří Eischmann 24. 04. 2009, 17:59:09
Odpovědět  Odkaz 
Srovnávací nebo seznamovací recenze podle šablony opravdu psát nechci. To si mohou psát třeba na Živě, tady jsme na linuxovém portálu a předpokládám, že většina čtenářů aspoň minimálně Ubuntu zná. Podle statistik jej používá dokonce 40 % našich linuxových čtenářů. Ty by opravdu nebavilo, kdybych dělal recenzi ve stylu: Ubuntu na rozdíl od Mandrivy,Fedory,.. používá DEB balíčky.
Recenze tak, jak ji koncipuji já, je zaměřena na to, aby čtenářům řekla, na co se při přechodu na Ubuntu 9.04 těšit a připravit a poskytla případně řešení nejčastějších svízelů. V klasické recenzi bych asi jen napsal, že výkon karet Intel je špatný a maximálně přinesl nějaký benchmark, který by ukázal, že je to o 20 % horší než ve verzi předchozí. Myslím ale, že než vědět toto číslo, čtenáři raději ocení návod, jak se s tím vypořádat. Mně taky trvalo nějakou dobu, než jsem našel nejlepší řešení. A když to know-how napíšu do článku, může to být opravdu ta neocenitelná informace, která článek odliší od šedého průměru.
Re:Re:Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
pedro 24. 04. 2009, 18:51:39
Odpovědět  Odkaz 
No, to se proste neshodneme. V ramci zameru je to napsane dobre. Kritickych recenzi na netu opravdu neni prilis, uz vubec ne na Zive. A samozrejme i kriticka recenze se da napsat spatne, to by byl ten pripad: "Ubuntu pouziva deb baliky". Ale nema smysl dale polemizovat, ja nejsem autor a ty si to muzes psat jak chces :-)
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
pap 23. 04. 2009, 23:42:58
Odpovědět  Odkaz 
Dobrá recenze, novinky v zajdalenovi jsou lákavé a uživatelsky příjmené, proti minulé verzi je to pokrok 8.10 se podle mně nepovedla přemýšlel jsem u ní i k downgrade 8.04 chvíli
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Michal Zuber 24. 04. 2009, 13:34:46
Odpovědět  Odkaz 
Dakujem za radu Eischmann. Updatol som 8.10 na 9.04 a Intel grafika X3100 v ThinkPad T61 lagovala, ale ako ste poradil skompiloval som kernel a glxgears z 300FPS vyslo na 1000FPS. Kernel som kompiloval podla manualu na http://www.howtoforge.com/kernel_compilation_ubuntu
Ubuntu 9.04 versus HDD
František Pecen 24. 04. 2009, 14:31:56
Odpovědět  Odkaz 
Jak je na tom verze 9.04 s přístupem k HDD. Mám na mysli agresivní chování starších verzí vůči HDD. U 8.10 bylo doporučováno aktivovat Laptop mód. Změnilo se něco v tomto ohledu?
Vtipek
Bzuk 25. 04. 2009, 00:40:48
Odpovědět  Odkaz 
Vite proc je Ubuntu 9.04 lepsi nez Windows 7?

Windows je jenom 7, Ubuntu uz 9.04 :-D
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Vlada 25. 04. 2009, 09:21:05
Odpovědět  Odkaz 
Prosim Vas, jak to vypada s Kubuntu? Je to opravdu "uvnitr" stejne a je tomu venovana stejna pece jako klasickemu Ubuntu nebo je lepsi nainstalovat Ubuntu a pridat KDE? Porad mam dojem (jenom z toho co ctu nemam praktickou zkusenost) ze Mandriva nebo SuSe je v implementaci noveho KDE dal.
Jiří Eischmann Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Jiří Eischmann 25. 04. 2009, 10:28:59
Odpovědět  Odkaz 
Canonical vsadil na GNOME, Kubuntu je spíše kvůli komunitě. Pokud vím, tak Canonical zaměstnává snad jen jednoho člověka, který se Kubuntu věnuje, zbytek práce odvede komunita. Kubuntu jsem dlouho nezkoušel, v Mandrivě je KDE preferovaným prostředím, v SUSE má minimálně stejnou prioritu jako GNOME, proto bych se ani nedivil, kdyby tam bylo zpracované líp. Nevidím ale žádný zásadní rozdíl v instalaci Ubuntu (a doinstalaci KDE) nebo instalaci přímo Kubuntu.
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
lzap 25. 04. 2009, 17:25:22
Odpovědět  Odkaz 
SENZA. Už ho mám na obou domácích strojích, upgrade naprosto bezproblémový, dokonce jsem nemusel nic odklepávat u prvního PC, u druhého (více balíčků) stačílo JEDNO odklepnutí (náhrada souboru v /etc).

Vše automatika až po restart. Jen stahování bylo horší, ale dalo se to. Použil jsem mirror na CVUT a stahnute balicky jsem si zkopiroval z PC na PC, takze se jich jen par dotahlo.

Uvítal bych článek s podrobným návodem na převod ext3->ext4.

Na oslavu jsem upekl dort. Je sice z prasku, ale je :-)
Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Tomáš 26. 04. 2009, 22:55:58
Odpovědět  Odkaz 
Google! Ale zvládne to i Seznam!

http://www.root.cz/clanky/migrace-souboroveho-systemu-ext3-na-ext4/
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Radek 25. 04. 2009, 17:36:15
Odpovědět  Odkaz 
Zdravim vsechny, chtel bych si dat nejaky linux do dualbootu na mem Aspire 6920G, ale kdyz jsem testoval verzi 8.10, tak mi tam vubec nesel zvuk. Nevite nekdo, jak je to ted s ovladacem pro Realtek HD Audio (cislo neznam). Dik za odpoved.
Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
sofffos 7. 05. 2009, 10:04:36
Odpovědět  Odkaz 
Zda sa mi ze ja mam taku nejaku integrovanu zvukovu kartu (doska Gigabajt), a bolo to bez problemov. Len v mixery som si vybral alsu a potom som musel pridat hlasitost kde bola vypnuta a fungovala na 100%. Doteraz v kazdej distribucii som mal problem s microfonom v skype, a teraz bez problemov len v nastaveni skype som musel manualne vybrat zvukovu kartu a vypol som automaticke nastavovanie hlasitosti v skype. Inak som bol milo prekvapeny lebo v opensuse 11.1 bol len pulsaudio a proste sa mi nepodarilo zvuk na 100% rozbehat. Este by som chcel napisat ze od verzie 7.10 som mal kazdu verziu (najskor kubuntu neskor ubuntu). V tejto poslednej 9.04 sa mi zdalo najmenej viditelnych zmien oproti predchadzajucej ale zda sa mi ze je to najlepsia distribucia ktoru som skusal. Viacero drobnych chyb bolo opravenych aj ked niektore ostali (quick search synaptic). Inak trochu som bol sklamany ze po dvoch dnoch som uz nemal nejaky problem ktory by som mohol riesit :). By som to povedal takto v predchadzajucej verzii boli veci funkcne tak na 90 percent teraz je to mozno na 92 - 93 percent ale uz sa stava pouzitelny aj pre menej zdatnych uzivatelov (ktorym ho niekto nainstaluje a nastavi aj ked samotnu instalaciu by na cistom pocitaci bez OS zvladol aj analfabet). Ked porovnavam opensuse 11.1 s KDE oproti najnovsiemu ubuntu, tak kvalitativny rozdiel je jednoducho obrovsky. Trvalo mi niekolko tyzdnov kym som opensuse dostal do podoby v ktorej bol akotak pouzitelny, a to vacsinou neboli chyby v KDE ale napriklad v yaste ktory som dost znenavidel, ale stale sa mi nepodarilo vyriesit niektore problemy ako napriklad zo zvukovou kartou. (11.1 sa im moc nepodarila)
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
pm* 26. 04. 2009, 10:38:29
Odpovědět  Odkaz 
Ahoj všichni,
díky za moc hezkou recenzi, hlavně za návod jak na grafiky od INTELu. Těsně po nainstalování jsem měl v glxgears 210FPS, přesun na jádro 2.6,29 moc nepomohlo, ale na 2.6.30 mi najednou naměřilo 1390FPS což je nemalý skok. Vím že glxgears je jenom orientační, ale změna je hodně znatelná i v reálném používání.
Jen bych se chtěl zeptat zda někdo neví cestu k repozitářům toho jádra. Takhle ručně nainstalováno to sice hezky funguje, ale aktualizace bych musel hlídat sám. Zkoušel jsem to vygooglit, leč bez valného úspěchu. Díky komukoliv za radu.
Jiří Eischmann Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Jiří Eischmann 26. 04. 2009, 11:30:24
Odpovědět  Odkaz 
Myslím, že repozitáře jádra nejsou. Kromě těch aktualizací to nemá žádný jiný užitek, protože jaderné balíčky mají závislosti tak maximálně mezi sebou. Nové jádro bude až v repozitářích vývojové verze 9.10, ale je otázka proč si kvůli jádru natahat do systému hromadu unstable balíků. Lepší je tedy jedno za čas mrknout, jestli neubalili novou verzi a tu si případně nainstalovat.
Lukáš Zapletal Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
zapletal 26. 04. 2009, 19:04:49
Odpovědět  Odkaz 
Tak dneska - den po upgrade - mi GNOME po přihlášení zahlásilo nějaké chyby v xsession-errors a hned mě to ohlásilo. Pomohl až jeden restart (komplet).

Toš snad to je jen nějaká nevolnost systému - přeci jen byl toto už můj 4tý upgrade v řadě na jednom běžícím systému obsahujícím spoustu balíčků...
Jiří Eischmann Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Jiří Eischmann 26. 04. 2009, 20:52:55
Odpovědět  Odkaz 
No, mně to přihlášení přeplo do textového režimu a hned odhlásilo. Podruhé už jsem se přihlásil. Asi tam mají něco rozbytého. Jak říkám, měsíc po vydání ostré verze to beru ještě jako takovou RC verzi, kdy se vychytávají drobnosti. Já s tím nemám problém, ale našim budu počítač upgradovat až za měsíc.
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Tomas Mysik 27. 04. 2009, 11:26:36
Odpovědět  Odkaz 
mohl by nekdo prosim udelat wiki stranku s postupem jak rozchodit novy kernel, x.org a intel driver? myslim ze by se to hodilo spouste lidi

diky moc,
tomas
Radim Šimánek Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Radim Simanek 27. 04. 2009, 12:03:04
Odpovědět  Odkaz 
jak v Ubuntu nastavit, aby se po prihlaseni pocitac pripojil k wifi automaticky? Vzdy se mi otevre klicenka a pta se na heslo, da se to zmenit?
Recenze Ubuntu - WPA
zemko 27. 04. 2009, 12:18:58
Odpovědět  Odkaz 
Chci se jen zeptat, jak je to s pripojenim k wifi sitim zabezpecenym WPA (napriklad VS eduroam)? V 8.10 mi system zamrza (kernel panic) pri pokusu o pripojeni k siti. Stale vaham jestli prejit na 9.04, ale pokud tam WPA stale nejede tak to pro me asi nema cenu.

PS: pro eduroam je potreba certifikat cesnetu a ani navod http://www.eduroam.cz/doku.php?id=cs:uzivatel:sw:nix:wpa_supplicant nic neresi :(
Vojtěch Trefný Re:Recenze Ubuntu - WPA
Vojtěch Trefný 27. 04. 2009, 13:04:17
Odpovědět  Odkaz 
Někdy budu muset zkusit zajít někam, kde mají Eduroam -- my ho totiž ve škole máme nejspíš nějak opatchovanej, protože jinak si neumím vysvětlit jakto, že se připojím vždy bez problémů...

Zkus tenhle návod -- http://eduroam.fjfi.cvut.cz/local.html -- mně to podle něj ("klikací" postup) zatím šlo vždycky...
Jiří Eischmann Re:Re:Recenze Ubuntu - WPA
Jiří Eischmann 27. 04. 2009, 15:10:00
Odpovědět  Odkaz 
Ono bude asi dost záležet na jednotlivých zpracováních Eduroamu. Ve verzi 8.04 mi u nás fungoval naprosto bez problémů. Od verze 8.10 to je špatné, většinou se připojím, ale po chvilce to spadne a už se znovu nepřipojím. Ale byl jsem na univerzitě v Liberci a tam mi to fungovalo naprosto bez problémů.
Re:Re:Recenze Ubuntu - WPA
zemko 27. 04. 2009, 18:05:39
Odpovědět  Odkaz 
no nevim, zkusim to zitra a kdyz to stale nepujde tak upgrade na 9.04...jen doufam, ze budou 2GB stacit...

jeste pro upresneni: jadro: 2.6.27-14-generic a wifi: Broadcom BCM 4312
Re:Re:Re:Recenze Ubuntu - WPA
Jiří Eischmann 27. 04. 2009, 22:34:50
Odpovědět  Odkaz 
Tenkrát se ta oprava týkala wifi karet Intel, ale možná je vyřešený i ten Broadcom.
Re:Re:Recenze Ubuntu - WPA
zemko 28. 04. 2009, 16:00:31
Odpovědět  Odkaz 
tak ani to bohuzel nic neresi...asi dneska vyzkousim upgrade na 9.04 a uvidime co to udela...treba se vyresi i webkamera :)
Jiří Eischmann Re:Recenze Ubuntu - WPA
Jiří Eischmann 27. 04. 2009, 15:26:28
Odpovědět  Odkaz 
V 8.10 to řešily nové ovladače v backportech, stačilo si backporty povolit ve Zdrojích softwaru a nainstalovat. Ten ovladač byl dostupný už při vydání 8.10. Vydání 9.04 s tím problémy nemá vůbec.
Re:Recenze Ubuntu - WPA
Yenya 4. 05. 2009, 08:34:03
Odpovědět  Odkaz 
Taktez me na mem mivvy 310 obcas dochazelo k zamrzani ubuntu 8.10 pri pripojeni na eduroam, ale po prechodu na 9.04 jsem se s timto jeste nesetkal - pripojeni je velice stabilni. Take funguje lepe podpora uspani do pameti ... rozhodne muzu vrele prechod na vyssi veri doporucit.
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
RIC 28. 04. 2009, 01:06:40
Odpovědět  Odkaz 
Po upgrade na 9.04 jsem zaznamenal celkove zrychleni systemu ne jenom startu - zadne spadnuti nebo tuhnuti, vsecho je v poradku. Nej vic se mi libi stahovani titulku v Totemu ale chce jeste vyber serveru pro titulky ne jenom jeden ktery obcas neni on-line. Moc dobrej clanek - jen tak dal .......
Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
bRas 29. 04. 2009, 06:27:14
Odpovědět  Odkaz 
aby bylo příště - jen tak dal , tak musí zamakat ubuntu team na 9.10 ,aby bylo o čem psát :)
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
stekot 28. 04. 2009, 12:13:45
Odpovědět  Odkaz 
Jak přesně podepsat repository pro instalaci stašího ovladače Intelu?
Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
sarimak 28. 04. 2009, 14:44:28
Odpovědět  Odkaz 
v aplikaci Software Sources (System/Administration) je zalozka Authentication. Sezen si verejny klic pro repozitar ktery chces podepsat, uloz ho do souboru a pouzij tlacitko Import key file.

Jde to i z commandline - viz. https://help.launchpad.net/Packaging/PPA#Adding%20a%20PPA%20to%20your%20Ubuntu%20repositories

Ten soubor s verejnym klicem ziskas z repozitare nebo webu projektu. V pripade PPA si otevri jeho domovskou stranku na Launchpadu a najdi radek vypadajici nejak takhle: "This repository is signed with 1024R/B5140445 OpenPGP key." a klikni na to hausnumero (1024R/B5140445). Jeste jednou klikni na hausnumero (B5140445) a zkopiruj cely text vcetne PGP PUBLIC KEY hlavicek do souboru.
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
cempa65 29. 04. 2009, 17:37:22
Odpovědět  Odkaz 
zdravim, poradi mi prosim nekdo, jak nabutovat apple PB G4 s touto verzi Linuxu? diky
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
cempa65 29. 04. 2009, 17:37:23
Odpovědět  Odkaz 
zdravim, poradi mi prosim nekdo, jak nabutovat apple PB G4 s touto verzi Linuxu? diky
Jiří Eischmann Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Jiří Eischmann 29. 04. 2009, 18:00:32
Odpovědět  Odkaz 
Předpokládám, že v PB G4 je procesor Power, pro tuto architekturu už se Ubuntu snad ani oficiálně nedělá. Zkuste Yellow Dog Linux, to je specialista na Power architekturu.
Vojtěch Trefný Re:Re:Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Vojtěch Trefný 29. 04. 2009, 18:15:56
Odpovědět  Odkaz 
Verze pro PowerPC není sice oficiálně podporována společností Canonical, ale komunitně je stále vyvíjena (je tedy na stejné úrovni jako třeba Xubuntu nebo Ubuntu Studio). Jaunty je možné stáhnout tady -- http://cdimage.ubuntu.com/ports/releases/jaunty/release/
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
Hehe 30. 04. 2009, 13:58:08
Odpovědět  Odkaz 
Jsem si v breznu dal na NB Debiana Lenny a jsem naprosto spokojen. Predtim jsem pouzival Ubuntu Gutsyho, protoze v novejsisch verzich mi neslo zprovoznit 3D vubec (debilni ATI), ani po 1000stem navodu. V Debianu jsem to mel podle DebianWiki za 10 min. zprovozneny.

Ale jsem rad, ze se Ubuntu stale dari. Jen tak dal
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
pink 10. 05. 2009, 11:16:23
Odpovědět  Odkaz 
Pro mne bylo zklamáním(překvapením) po instalaci z internetu - zhroucení systému -po třech dnech bezproblémového provozu.Jelikož jsem si okamžitě po instalaci nevytvořil záložní disk,po třech dnech bylo pozdě.Systém nešel nijak obnovit a butovat a musel jsem použít služeb servismana,který měl zálohu.Jinak to je a bylo OK.Jak dlouho ?
Drobné softwareové chyby přehlížím,...
Pink
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
brucus 12. 05. 2009, 16:01:17
Odpovědět  Odkaz 
>KDE je ve verzi 4.2.2 a podle zkušeností uživatelů je >konečně dostatečně odladěné pro každodenní používání.

hmhm, Skusil som. Su to kecy. Pouzivat sa to NEDA. Este ze je aj KDE3 remix. Ten slape v pohode.
Problém se zvukem
Sasan 16. 05. 2009, 08:53:17
Odpovědět  Odkaz 
Tak jsem si nainstaloval Jaunty Jackalope a občas mi zvukovka vyluzuje takové lupání, nevíte, čím by to mohlo být? Jinak se mi to moc líbí :-)
Jiří Eischmann Re:Problém se zvukem
Jiří Eischmann 16. 05. 2009, 12:10:09
Odpovědět  Odkaz 
Zkuste odinstalovat Pulseaudio. V Synapticu najděte balíček pulseaudio a dejte kompletně odstranit. Pulseudio je vrstva, která zvuk mixuje softwarově, při zatížení počítače se může stát, že jednoduše nestíhá a zvuk se trhá nebo lupe.
Re:Re:Problém se zvukem
Sasan 16. 05. 2009, 17:21:05
Odpovědět  Odkaz 
Jasně, díky za odpověď, podívám se na to...
Recenze: Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope
samo 6. 06. 2009, 14:03:04
Odpovědět  Odkaz 
http://www.abclinuxu.cz/poradna/linux/show/267716

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích a pravidlech najdete v nápovědě.
Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu rss



 
 

Top články z OpenOffice.cz

Jiří Eischmann

Jiří Eischmann

(*1984) studoval na VŠE a Memorial University of Newfoundland. Je členem GNOME Foundation. Podílel se na knihách o Mandriva Linuxu a Ubuntu a momentálně pracuje ve společnosti Red Hat jako manažer zodpovědný za vývoj desktopových aplikací a je Fedora ambasadorem pro ČR. Ve volném čase se věnuje sportu a cestování.


  • Distribuce: Fedora
  • Grafické prostředí: GNOME

| proč linux | blog